Utred effektivare direktstöd till företag istället för hyresrabattstöd

Det återinförda hyresrabattstödet för första kvartalet 2021 har inte använts i den omfattning regeringen tidigare trodde. Regeringen bör därför utreda hur befintliga och nya direktstöd till företag kan bli effektivare istället för att undersöka möjligheten att förlänga hyresrabattstödet ytterligare en period. Den uppmaningen riktar idag Fastighetsägarna till regeringen.

Regeringen har idag meddelat att en förlängning av hyresrabattsystemet till att gälla tredje kvartalet 2021 ska utredas. Samtidigt säger länsstyrelsen att andelen ansökningar minskat markant jämfört med föregående år. Parallellt visar statistik från Fastighetsägarnas egen tjänst för avtalshantering, Fastighetsägarna Dokument, att antalet nedladdningar av mallar för överenskommelser om hyresrabatter sjunkit med 70 procent jämfört med 2020.

– Det finns inget behov av att förlänga hyresrabattstödet ytterligare en period. Det befintliga stödet utnyttjas inte alls i den omfattning som regeringen trodde och få av våra medlemmar får frågor om hyresrabattstöd från sina lokalhyresgäster, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Redan när hyresrabattstödet för första kvartalet 2021 infördes framförde Fastighetsägarna att det fanna stora problemen med utformningen av stödsystemet. Särskilt gällde detta överföringen av myndighetsliknande uppgifter på fastighetsägare, samt att enskilda fastighetsägare i praktiken tvingas agera bank i förhållande till den statliga nivån.

– Vår bedömning var redan då systemet infördes att det inte skulle användas i den omfattning regeringen trodde, eftersom ett stort antal fastighetsägare redan underlättat för sina lokalhyresgäster genom att ge anstånd med hyresinbetalningen, övergång från kvartalsinbetalning till månadsinbetalning av lokalhyran eller tillfälliga hyresrabatter, säger Anders Holmestig.

Regeringens beslut att förlänga permitterings- och omställningsstöden till tredje kvartalet 2021 är välkommet anser Fastighetsägarna. Likaså är förslaget om införande av ett särskilt evenemangsstöd för bland annat kulturaktiviteter positivt. Samtliga dessa insatser underlättar för företagen att planera för en återstart.

– Om regeringen är beredd att avsätta resurser i den omfattning som hittills har utlovats är det bättre och mer effektivt att lägga dessa på omställningsstöd, stöd till permitteringar samt evenemangsstöd och andra liknande insatser som går direkt till de drabbade verksamheterna. Det minskar antalet inblandade parter och leder till en mer rättvis fördelning för de drabbade företagen, säger Anders Holmestig.

– De tillfälliga reglerna rörande anstånd med skatteinbetalningar bör också förlängas. De flesta företag med skatteanstånd kommer inte ha möjlighet att både betala skatteskulder och övriga skulder. En förlängning av anståndet skulle därför underlätta en återstart, avslutar Anders Holmestig.