Utredning föreslår svensk modeskatt: ”Dråpslag mot en redan pressad bransch”

Regeringen har idag mottagit en utredning som föreslår en extra modeskatt på alla kläder och skor som säljs i Sverige, även begagnade varor. Svensk Handel är starkt kritiskt till förslaget och anser att det skulle innebära att en redan hårt pressad svensk modehandel straffbeskattas.

– Skatten är symbolpolitik som saknar miljönytta. Dessutom ignoreras handelns omfattande arbete och engagemang med att ta fram miljövänliga kläder. Trots att svenska modeföretag är världsledande i sitt hållbarhetsarbete riskerar de att straffbeskattas. Det skulle vara ett dråpslag mot en redan hårt pressad bransch, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

– I ett läge där den svenska modehandeln är svårt drabbad av den akuta coronakrisen vore det tondövt om regeringen väljer att gå fram med en punktskatt på svenskt mode. Svensk Handel förutsätter att regeringen parkerar förslaget och noga utvärderar skattens omfattande skadeverkningar på företag och jobb, säger Mats Hedenström.

I korthet listar utredningen ett antal kemikalier som kan vara skadliga. Trots att utredningen konstaterar att cirka 80-90 procent av alla kläder och skor som säljs i Sverige inte har dessa kemikalier kommer de ändå att beskattas.

Som förslaget nu är utformat ligger skatten på 40 kronor per kilo. Om företagen kan visa på avsaknad av innehåll av dessa kemikalier ska ändå 5 procent av skatten betalas.

700 arbetstillfällen och 100 klädföretag hotas

Enligt utredningen kommer skatten att slå ut cirka 700 arbetstillfällen och innebära att cirka 100 klädföretag tvingas till nedläggning. Detta sammantaget gör att det, precis som för kemikalieskatten på elektronik, finns anledning att befara att en skatt på kläder och skor innebär en samhällsekonomisk förlustaffär.

Mats Hedenström, näringspolitisk chef Svensk Handel

Direktstöd till företag välkomnas: ”Behovet av hyreslättnader är akut”30.4.2020 12:37:23 CESTPressmeddelande

Regeringen har presenterat ett direktstöd till utsatta företag som ska täcka fasta kostnader för exempelvis hyror. Svensk Handel välkomnar beskedet som är viktigt för att rädda företag och jobb inom handeln. ”Hittills har hyresstödet inte nått fram till drabbade butiker, förhoppningsvis sker det genom direktstödet”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.