Utredning om byggregler missar boendes behov

Utredningen Modernare byggregler – förutsägbart, flexibelt och förenklat tar inte hänsyn till de boendes perspektiv, hävdar Sveriges Arkitekter i sitt remissvar. Statens egna mål i fråga om god gestaltad livsmiljö och boendekvaliteter tappas bort, liksom klimatperspektivet. Förbundet avstyrker därför de flesta förslagen i utredningen.

Margareta Wilhelmsson, Sveriges Arkitekters samhällspolitiska chef. Foto: Peter Phillips

– Det kommittén för modernare byggregler föreslår skulle innebära att samhällets krav på bostadskvalitet försämras på ett sätt som inte är acceptabelt. Det tillgodoser byggbolagens behov men inte de boendes. Resultatet blir bostäder som kanske är marginellt billigare men garanterat sämre, säger förbundets samhällspolitiska chef Margareta Wilhelmsson.

Ambitionen för förslagen har enligt utredarna varit att regelverket och dess tillämpning ska vara förutsägbart, flexibelt och förenklat samt att de ska främja ett ökat bostadsbyggande och öka konkurrensen. Sveriges Arkitekter tvivlar på att det är regelverket i sig som ger långsamma och förutsägbara processer, problemet är snarare tillämpning och uttolkning. Utredarna konstaterar själva att produktivitetsutvecklingen och incitamenten för innovation i byggindustrin är låg och det är där huvudorsakerna till problemen ligger, anser Margareta Wilhelmsson och Katarina O Cofaigh, som tillsammans skrivit förbundets remissvar.

Sveriges Arkitekter är en fack- och branschorganisation för alla arkitekter i Sverige, vare sig de jobbar med inredning, hus, landskap eller planering. Vi organiserar omkring 90 procent av den samlade arkitektkåren och är därigenom en stark röst för yrket. Vårt mål är att arkitekter ska ha en bred och ledande roll i planering och samhällsbyggnad. Vår vision är bra arkitektur, som möter behoven hos dem som ska uppleva den byggda miljön i dag och i morgon.

Ung Svensk Arkitektur-priset tilldelas arkitektkontoret Septembre10.3.2020 19:27:14 CETPressmeddelande

Vid tisdagskvällens prisceremoni på Arkitekturgalan fick det svensk-franska arkitektkontoret Septembre ta emot Ung Svensk Arkitektur-priset som delas ut av tidskriften Arkitektur. Emilia Jansson och Lina Lagerström belönades för sitt arbete att omvandla stadsdelscentret Archipélia i Paris. De har trots en mycket begränsad budget lyckats förädla lokalerna för att få verksamheten att fungera så att tusen personer dagligen kan använda dem för vitt skilda aktiviteter, allt från dans och musik till matlagning och politiska möten.