Utredning vill straffbeskatta bilisterna

Idag presenterade regeringens utredare ett förslag till hur bilägarna ska beskattas för att välja bilar som påverkar miljön mindre. Det så kallade Bonus Malus-systemet bygger på att de smutsiga bilarna betalar, medan renare bilar får en bonus. Bonusdelen omfattar nya lätta fordon som släpper ut högst 50 gram koldioxid per kilometer. Malus-delen omfattar nya lätta fordon som har utsläpp över 95 gram koldioxid per kilometer. Trots att det föreslagna systemet är självfinansierat i nybilsförsäljningen, förordas ytterligare cirka 1,5 miljarder kronor i form av höjda skatter för redan existerande bilar. Det kan läggas till de 60 miljarder kronor skatt som bilägarna redan betalar årligen.

Fredrik Daveby vd

– Grundtanken med Bonus-Malus är bra, men utredningens förslag drabbar nästan alla Sveriges bilister ekonomiskt. Ökade kostnader drabbar de som har de äldsta bilarna och har minst möjlighet att byta dem till nya, säger Fredrik Daveby, vd på Motormännen.

Det nya Bonus-Malus-systemet ska som utgångspunkt omfatta alla nya lätta fordon. I begreppet lätta fordon inkluderas personbilar klass I och II samt lätta bussar och lätta lastbilar med en totalvikt på maximalt 3 500 kilogram. Utbetalning av bonus ska inte vara begränsad till att nybilsköpet sker under viss tid eller beroende av att det finns medel att tillgå.

– Det finns trafiksäkerhetsrisker med det nya systemet som troligen kommer att driva på försäljningen av nya småbilar. Små bilar är säkrare idag, men större moderna bilar får oftast de nya säkerhetslösningarna först implementerade, avslutar Fredrik Daveby.

Fredrik Daveby vd

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.