Utrikeshandelsminister Anna Hallberg och Handels förbundsordförande Linda Palmetzhofer talar i Gävle och Sandviken på första maj

På första maj, arbetarrörelsens internationella högtidsdag, samlas socialdemokrater och LO-medlemmar över hela landet. 2022 sker det under parollerna ”Sverige kan bättre” och ”Alla Folks frihet”. Som nationell företrädare talar utrikeshandelsminister Anna Hallberg och Linda Palmetzhofer, Handels förbundsordförande, i Gävle och Sandviken.

– Arbetarrörelsen samlas i hela landet på första maj, en dag då vi visar att vi är starka tillsammans. Och att vi med gemensamma krafter ska vända på varje sten för att bryta segregationen och knäcka gängen. Att vi ska ta tillbaka kontrollen över välfärden och använda klimatomställningen för fler jobb och en hållbar framtid. Vi samlas också för att visa vår solidaritet med människorna i Ukrainas kamp för sin frihet och demokrati, säger Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin.

I Gävle och Sandviken talar utrikeshandelsminister Anna Hallberg och i Gävle talar Linda Palmetzhofer, Handels förbundsordförande.

– Det är så härligt att få fira första maj tillsammans igen efter en par år under pandemin. Nu under både valår och hotet från Rysslands krigiska ambitioner känns vår gemenskap och vår vilja till fred, frihet och jämlikhet än viktigare. Att få ta emot Anna Hallberg i Sandviken är en stor ära för oss, säger Patrik Lundqvist, ordförande för Sandvikens arbetarekommun.

Tid och plats Gävle:

14.30 Samling på Borgaskolans gård och avmarsch

15.00 Tal på Stortorget

– Äntligen är det dags att fira arbetarnas högtidsdag efter några år med pandemi. Är därför extra glad och stolt över att vi i Gävle får fira den tillsammans med Anna Hallberg, säger Sara Astner, arbetarekommunens vice ordförande.

Tid och plats Sandviken:

13.00 Avmarsch från Järntorget

13.30 Folkets hus

Socialdemokrater samlas i hela landet under första maj. Partiordförande och statsminister Magdalena Andersson talar i Stockholm. LO:s ordförande Susanna Gideonsson talar i Göteborg och Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin talar i Malmö. På socialdemokraternas hemsida finns mer information om var nationella företrädare talar runt om i landet.

Lokal presskontakt: Maria Kärnström, ombudsman Gävle, 070-620 25 05

Signe Brockman, sammankallande i Första maj-kommittén Sandviken, 070-534 88 76

Presskontakt Socialdemokraterna nationellt: press@socialdemokraterna.se, 08-700 26 83

Vi vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.