Utrikesminister Ann Linde och Byggnads förbundsordförande Johan Lindholm talar i Kalmar län på första maj

På första maj, arbetarrörelsens internationella högtidsdag, samlas socialdemokrater och LO-medlemmar över hela landet. 2022 sker det under parollerna ”Sverige kan bättre” och ”Alla Folks frihet”. Som nationella företrädare talar utrikesminister Ann Linde och Byggnads förbundsordförande Johan Lindholm i Nybro och Kalmar.

– Arbetarrörelsen samlas i hela landet på första maj, en dag då vi visar att vi är starka tillsammans. Och att vi med gemensamma krafter ska vända på varje sten för att bryta segregationen och knäcka gängen. Att vi ska ta tillbaka kontrollen över välfärden och använda klimatomställningen för fler jobb och en hållbar framtid. Vi samlas också för att visa vår solidaritet med människorna i Ukrainas kamp för sin frihet och demokrati, säger Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin.

I Nybro och Kalmar talar utrikesminister Ann Linde och Byggnads förbundsordförande Johan Lindholm.

– Att samlas tillsammans för att fira arbetarrörelsens internationella högtidsdag är en av Socialdemokraternas finaste traditioner. Efter två år av digitala sammankomster och oroligheter runtom i världen känns det oerhört bra att få bjuda in alla Nybrobor till ett fysiskt firande med utrikesminister Ann Linde som huvudtalare, säger Isabell Lindalen, ordförande Socialdemokraterna i Nybro.

Tid och plats Nybro

10:30 Badhusparken Nybro

– För Socialdemokraterna i Kalmar är det stort och fantastiskt glädjande att gästas av landets utrikesminister, Ann Linde, på arbetarrörelsens viktigaste dag. Det sker i ett mycket allvarsamt världsläge, mitt under ett pågående anfallskrig i Europa. Det här blir ett tillfälle för att manifestera Kalmars stöd till det ukrainska folket, och till det förtroendeingivande arbete vår socialdemokratiska regering gör i detta svåra läge. Vi gläds också över att gästas av Byggnads ordförande, Johan Lindholm. Det visar att Kalmars utveckling och byggande gör nationellt avtryck, säger Roger Holmberg, ordförande för Socialdemokraterna i Kalmar.

Tid och plats Kalmar

12.10 Samling vid partihuset på Jenny Nyströms gränd 2

12.35 Demonstrationståget avgår

13.00 Tal och firande på Larmtorget

Ca. 13.25 Tal Byggnads ordförande Johan Lindholm

Ca. 14.00 Tal utrikesminister Ann Linde

Socialdemokrater samlas i hela landet under första maj. Partiordförande och statsminister Magdalena Andersson talar i Stockholm. LO:s ordförande Susanna Gideonsson talar i Göteborg medan Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin talar i Malmö. På Socialdemokraternas hemsida finns mer information om var nationella företrädare talar runt om i landet.

Lokal presskontakt Nybro: Isabell Lindalen, ordförande Socialdemokraterna i Nybro, isabell.lindalen@gmail.com, 076-008 89 14

Lokal presskontakt Kalmar: Linus Hellman, ombudsman, linus.hellman@socialdemokraterna.se, 070-256 64 77

Presskontakt Socialdemokraterna: press@socialdemokraterna.se, 08-700 26 83

Vi vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.