Växthusgaser från inrikesflyg fortsätter minska: ned 22 % 1999-2017

Trenden är tydlig för inrikesflyg: utsläppen av växthusgaser minskar mellan år 1999 till 2017 med 22,3 procent enligt Naturvårdsverkets årsstatistik.

En del av inrikesflygets minskade utsläpp kan tillskrivas effektivisering av- och renare flygplan och viss del av att allt färre inrikesflygresor görs, en utveckling som varit gällande det senaste decenniet.

Men om många väljer bil istället för flyg, kanske inte klimatvinsten blir den eftersökta, eftersom en vanlig bil kan orsaka mer koldioxidutsläpp per kilometer än till exempel BRAs inrikesflygplan, när man jämför resor per preson mellan de orter som BRA trafikerar.

Bolagets propellerflygplan förbrukar cirka 0,5 liter bränsle per passagerare och mil.

De som dessutom väljer fossilfritt biobränsle vid bokningen av sin flygresa med BRA minskar sitt personliga nettoutsläpp markant.

Alla utsläpp klimatkompenseras därefter av BRA.

BRA har de senaste åren bytt ut halva flygplansflottan till klimatsmartare och bränsleeffektivare flygplan som inte flyger på hög höjd.

Sedan april 2018 kan bolagets alla resenärer välja fossilfritt biobränsle vid bokningen och från 1 april i år klimatkompenserar BRA för alla bolagets utsläpp genom ett Gold Standard-certifierat projekt, utan att det kostar extra för resenärerna.

Bilden: Sveriges utsläpp av växthusgaser; tusen ton CO2-ekvivalenter 2017

Källa Naturvårdsverket;

Utsläpp från inrikesflyg: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-inrikes-transporter/?visuallyDisabledSeries=f79ad65b31ffc617

Totala utsläppsmängder Sverige: http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-territoriella-utslapp-och-upptag/?

varav: utsläppsmängd utrikes transporter: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-utrikes-sjofart-och-flyg/

och utsläppsmängd inrikes transporter: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-inrikes-transporter/

BRA flyger till Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping, Sälen, Helsingfors, Berlin, Lyon.

Direktflyg från fem städer till Skandinaviens största skidområde när BRA är först ut till nya Scandinavian Mountains Airport – Sälen Trysil22.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart. Inrikesflygbolaget BRA flyger i vinter direkt mellan Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Ängelholm, Växjö och Sveriges nyaste flygplats i Sälenfjällen: Scandinavian Mountains Airport. Med nya, klimatkompenserade direktflyget nås Skandinaviens största skidområde med fyra skidorter på cirka två timmar.