Utsläpp av växthusgaser från inrikesflyg fortsätter minska: ned 22 % 1999-2017

Idag lämnas fler färdplaner för fossilfrihet till regeringen genom Fossilfritt Sverige. Förra året överräckte inrikesflygbolaget BRA, med en marknadsandel om cirka 30 procent, in flygbranschens plan. Enligt Naturvårdsverkets årsstatistik av växthusgasutsläpp är trenden tydlig för inrikesflyg – de minskar stadigt. Från 1999 till 2017 är minskningen från inrikes flyg 22,3 procent. 2017 var utsläpp från inrikes flyg 553 tusen ton CO2-ekvivalenter. Som jämförelse kan inrikesflygets utsläpp, ställas jämte svensk vägtrafik som år 2017 låg på 15497 tusen ton CO2-ekvivalenter.

En del av inrikesflygets minskade utsläpp kan tillskrivas effektivisering av- och renare flygplan och viss del av att allt färre inrikesflygresor görs, en utveckling som varit gällande det senaste decenniet.

Men om många väljer bil istället för flyg, kanske inte klimatvinsten blir den eftersökta, eftersom en bil orsakar mer koldioxidutsläpp per kilometer än till exempel BRAs inrikesflygplan, när man jämför resor per preson mellan de orter som BRA trafikerar. Bolagets nya propellerflygplan förbrukar cirka 0,5 liter bränsle per passagerare och mil.

De som dessutom väljer fossilfritt biobränsle vid bokningen av sin flygresa med BRA minskar sitt personliga nettoutsläpp markant.

BRA har de senaste åren bytt ut halva flygplansflottan till klimatsmartare och bränsleeffektivare flygplan som inte flyger på hög höjd. Sedan 2018 kan bolagets alla resenärer välja fossilfritt biobränsle vid bokningen och från 1 april i år klimatkompenserar BRA för alla utsläpp genom ett Gold Standard-certifierat projekt.

På motsvarande sätt som det inom vägtrafik finns miljöbilar, finns det även klimatsmartare flygplan. BRA flyger tio stycken. De får dock inte kallas "miljöflygplan", även om de utan biobränsle transporterar människor kollektivt med samma eller mindre fossila utsläpp per mil och person än en miljöbil som kör samma sträcka med en person bakom ratten.

Från 1 april 2019 klimatkompenserar BRA för alla utsläpp från bolaget, utan att det kostar extra för resenärerna.

Bilden: Sveriges utsläpp av växthusgaser; tusen ton CO2-ekvivalenter 2017

Källa Naturvårdsverket;

Utsläpp från inrikesflyg: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-inrikes-transporter/?visuallyDisabledSeries=f79ad65b31ffc617

Totala utsläppsmängder Sverige: http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-territoriella-utslapp-och-upptag/?

varav: utsläppsmängd utrikes transporter: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-utrikes-sjofart-och-flyg/

och utsläppsmängd inrikes transporter: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-inrikes-transporter/

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger till Berlin från Växjö och till Lyon från Göteborg. Med sina 2,2 miljoner årliga passagerare, främst affärsresenärer, har BRA en svensk marknadsandel av inrikesflyget om cirka 30 procent och 40 procent på de linjer BRA trafikerar. Enligt Svenskt KvalitetsIndex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. Från 1 april klimatkompenserar BRA för alla utsläpp som orsakas av bolaget. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle vid bokning. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj. www.flygbra.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Automatic 100 % climate compensation for all booked flights as from 1st of April 2019 – at no extra charge7.3.2019 13:29:49 CETPressmeddelande

Breaking news from the Swedish regional airline Braathens Regional Airlines Automatic 100 % climate compensation for all booked flights as from 1st of April 2019 – at no extra charge Only a year ago, the Swedish regional airline, Braathens Regional Airlines, launched the opportunity for every traveler to choose fossil-free biofuel when booking their tickets. Braathens Regional Airlines now takes the next step: To climate compensate all emissions from their flights, without any additional cost or effort for the traveler.