Utställning om det fria ordet öppnar på Pressfrihetens dag

Tisdagen den 3 maj öppnar utställningen ”Ordets akt – tryckfrihet 250” på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Utställningen är skapad av curatorn Aura Seikkula och scenografen Peter Holm. Det är en konceptuell blandning av löpsedlar, artiklar och videoinslag som syns både i och utanför Kulturhuset Stadsteatern. Utställningen lyfter bland annat fram mediernas granskade roll i ett demokratiskt samhälle.

Utställningen kompletteras av en utställningskatalog, en seminarieserie och en tidning. I tidningen återpublicerar fler än 50 nyhetsmedier artiklar och granskningar som avslöjat fusk, maktmissbruk och korruption inom näringsliv och politik. Och som försvarat det fria ordet.

Det var 1993 som FN:s generalförsamling beslutade att den 3 maj skulle vara Pressfrihetens dag. Dagen uppmärksammar pressfrihetens grundläggande principer.

Fakta om utställningen

Tid: 3 maj till 23 juni 2016.

Plats: Kulturhuset Stadsteatern (gatuplan), Stockholm.

Arrangörer: Kulturhuset Stadsteatern och TU – Medier i Sverige.

Seminarieserie: Under utställningsperioden anordnas en seminarieserie om tryck- och yttrandefrihet. Seminarierna och debatterna arrangeras av Publicistklubben, Myndigheten för säkerhet och beredskap, Svenska Unescorådet samt Reportrar utan gränser. Det första seminariet arrangeras den 3 maj av Reportrar utan gränser och tar upp årets pressfrihetsindex. Läs mer här.

Visningar: Visningar arrangeras för skolklasser via Kulturhuset Stadsteatern.

Kontaktperson TU: Jeanette Gustafsdotter, vd TU, jeanette.gustafsdotter@tu.se , 070-624 45 56.