Uttalande - Bosättningarna strider mot internationell rätt

Med anledning av USA:s ändrade syn på de israeliska bosättningarna uppmanar kyrkostyrelsens presidium utrikesminister Ann Linde att genom Sverige och EU tydligt markera och agera för att upprätthålla överenskomna utgångspunkter för en tvåstatslösning.
Den Israeliska bosättningen Har Homa strax norr om Betlehem. Foto: Inger Jonasson/IKON

Måndagen den 18 november meddelade utrikesminister Mike Pompeo att USA inte längre ser de israeliska bosättningarna på ockuperad palestinsk mark som ”per definition illegala under internationell rätt”. Genom detta utspel bryter Trump-administrationen den konsensus om bosättningarnas folkrättsliga status som respekterats av samtliga amerikanska administrationer sedan 1978.

Det internationella samfundet, inklusive FN och EU, har hittills varit enigt om att bosättningarna är oförenliga med en tvåstatslösning. I takt med att bosättningarna tillåts expandera minskar möjligheterna till palestinskt självbestämmande och statsbyggande.

Som kyrka med djupa och långvariga relationer i Israel och Palestina har Svenska kyrkan bevittnat hur bosättningarna berövar den palestinska befolkningen mark och egendom, fragmenterar Västbanken och omöjliggör en livskraftig palestinsk stat med möjlighet till ekonomisk utveckling.

Även om det internationella samfundets strävan att hålla fast vid idén om en tvåstatslösning ifrågasätts av alltfler, både lokalt och i omvärlden, bygger den på avgörande principer om självbestämmande och säkerhet för både Israel och Palestina. Policyförändringen om bosättningarna är det senaste i raden av ensidiga ageranden från Trump-administrationen som ytterligare förstärker maktobalansen mellan parterna och som har lett israeler och palestinier längre ifrån en framförhandlad fred än någonsin sedan fredsprocesserna i början på 1990-talet.

USA:s utspel förändrar inte det faktum att bosättningarna är byggda på ockuperad palestinsk mark, utgör brott mot folkrätten och är ett avgörande hinder för fred. Utrikesminister Mike Pompeo uttalade att ”konflikten aldrig kommer lösas på juridisk väg”. Vi menar dock att folkrätten och respekten för den regelbaserade världsordningen måste vara utgångspunkten för en lösning av konflikten. Det gäller i Israel och i Palestina och i resten av världens konflikter.

Vi uppmanar utrikesminister Ann Linde att genom Sverige och EU tydligt markera och agera för att upprätthålla överenskomna utgångspunkter för en tvåstatslösning. Vi förutsätter att det internationella samfundet respekterar antagna FN-resolutioner, inte minst den senast antagna säkerhetsrådsresolution 2334 (dec 2016) som tydligt fastställer att bosättningarna är illegala och utgör ett allvarligt hinder för en fredlig och hållbar lösning av konflikten.

Antje Jackelén

Ärkebiskop, ordförande i kyrkostyrelsen

Wanja Lundby-Wedin

1:e vice ordförande, kyrkostyrelsen