Uttalande från de nordiska olympiska kommittéerna, paralympiska kommittéerna och idrottsförbunden om den eskalerande ryska aggressionen i Ukraina

Ovan nämnda organisationer har idag avslutat en nordisk konferens i Oslo, Norge. I samband med den nordiska idrottskonferensen har deltagarna särskilt diskuterat de pågående utspelen från olika internationella organisationer om att eventuellt låta ryska och belarusiska idrottare med delegater få delta i internationella tävlingar igen. Detta sker samtidigt som den ryska presidenten mobiliserar för ökad militär aggression mot Ukraina.
Ordförande Parasport Sverige Åsa Llinares Norlin

-          Nu är verkligen inte den rätta tiden att diskutera ryska och belarusiska idrottares inträde i den internationella idrotten igen, när den ryska militära aggressionen ökar. Det är helt enkelt fel. Detta är en viktig fråga för Parasport Sverige. Där fel beslut skulle kunna gå emot tidigare tydliga moraliska och viktiga avståndstagande från den ryska militära aggressionen mot det ukrainska folket. På ett nationellt plan skulle det också kunna få stora konsekvenser för världens vinterparaidrottare som ska genomföra VM i längdskidor och skidskytte i Sverige, Östersund i början av nästa år. Parasport Sverige, tillsammans med våra nordiska idrottsorganisationer står fast vid tidigare beslut, vilket vi också kommer framföra till våra internationella organisationer, säger Åsa Llinares Norlin, ordförande Parasport Sverige.

Statement from the Nordic Olympic Committees, Paralympic Committees and Sports Confederations on the escalating Russian aggression in Ukraine

The Nordic sport organisations have concluded the annual meeting in Oslo, Norway, September 22-23, 2022. Our organisations have decided upon the following statement below.

Statement from the Nordic Olympic Committees, Paralympic Committees, and Sports Confederations on the escalating Russian aggression in Ukraine

The Nordic Olympic Committees, Paralympic Committees and Sports Confederations find the Russian invasion of Ukraine to be a blatant breach of international law.

The Russian aggression in Ukraine is escalating. Under these circumstances, it will be unacceptable to open up for Russian and Belarusian international sports participation. We stand firmly in our position. Now is not the right time to consider their return.

We call upon the Olympic and Paralympic Movement and all international sports organisations to continue to show solidarity with the Ukrainian people and the demand for peace. We give our full support to the recommendations of no participation of all Russian and Belarusian athletes and officials in international sports.

This statement has been approved by the Presidents of the following organisations:

Danish Olympic Committee and Confederation of Sports, Hans Natorp
Danish Paralympic Committee, John Petersson

Finnish Olympic Committee, Jan Vapaavuori
Finnish Paralympic Committee, Sari Rautio

Iceland
The National Olympic and Sports Association of Iceland, Lárus Blöndal
The National Paralympic Committee of Iceland, Thordur Arni Hjaltested

Norway
Norwegian Olympic and Paralympic Committee and Confederation of Sports, Berit Kjøll

Swedish Olympic Committee, Mats Årjes
Swedish Confederation of Sports, Björn Eriksson
Swedish Paralympic Committee, Åsa Llinares Norlin

Greenland
The Sport Confederation of Greenland, Nuka Kleemann

Faroe Islands
Faroese Confederation of Sports and Olympic Committee, Elin Heðinsdóttir
Faroese Sport Organisation for Disabled, Petur Elias Petersen

Åland
Åland Islands Sports Federation, Anders Ingves

Ordförande Parasport Sverige Åsa Llinares Norlin
Ordförande Sveriges Paralympiska Kommitté

Parasport Sverige har rollen som både Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté och är ett av 72 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.