Uttjänt IT-utrustning skapar nytta i samhället

Spendrups Bryggeri donerar sin uttjänta IT-utrustning till IT4Kids. IT4 kids värderar och rekonditionerar datorer, skärmar, mobiltelefoner och nätverksutrustning för återanvändning. Värdet på utrustningen kommer sedan projektet Loka Heroes tillgodo.

Tord Henryson arbetar med rekonditionerad IT och är grundare till IT4Kids i Sverige.

- Det finns mängder av eldsjälar, idrottsföreningar och organisationer som gör underverk för att barn och ungdomar ska få tillgång till sporter och andra aktiviteter på sin fritid men hela tiden får utföra detta med små medel. I Sverige skrotas i onödan ca en miljon datorer om året, de flesta av dessa skulle kunna doneras till IT4Kids istället och på så sätt blivit omvandlade till medel för dessa föreningar, säger han.

Loka Heroes, som drivs av Spendrups Bryggeri och stöttas av Svenska Basketbollförbundet, handlar om att göra det möjligt för fler barn och ungdomar att spela basket. Basket är en av de mest jämställda och integrerade sporterna men klubbar saknas ofta på grund av bristande resurser. Loka Heroes peppar och ger resurser till de som vill göra skillnad i samhället med hjälp av basket.

På Spendrups samlar nu IT-avdelningen ihop uttjänt utrustning för löpande donationer till IT4Kids.

-  Genom detta samarbete kan vi skapa nytta både för miljön genom att se till att vår IT-utrustning återvinns samt generera resurser till vårt arbete med att göra skillnad i samhället genom Loka Heroes, säger Anna Lidström, hållbarhetschef på Spendrups

Om Loka Heroes
Loka Heroes är ett initiativ från Loka (Spendrups Bryggeri) och Svenska Basketbollförbundet. Tillsammans hittar, peppar och stöttar vi människor som gör skillnad i samhället med basket som verktyg. Vi tror att basket gör skillnad inom två av vårt samhälles största utmaningar - hälsa och mångfald. Basket är nämligen Sveriges mest jämställda och integrerade sport. Loka Heroes stöttar Heroes med pengar, kunskap, utrustning, kontaktnät och kanaler att nå ut. Loka Heroes strävar efter att inspirera fler till att göra skillnad i samhället med hjälp av basket. Hip-hop artisterna Ison&Fille, humorgruppen De Vet Du och WNBA-spelaren Amanda Zahui är ambassadörer för Loka Heroes.
Läs mer på
lokaheroes.se eller på facebook.com/lokaheroes.

Om IT4Kids
IT4Kids startades av Xeptor IT Distribution, en internationell IT distributör av hård- och mjukvara från de ledande tillverkarna. Vi har vårt huvudkontor i Holland och lokala kontor över hela Europa. Xeptor ingår i en koncern som omsätter ca 750M € och sysselsätter över 800 personer. Xeptor startade IT4Kids eftersom såväl de som dess kunder och andra organisationer måste få enkla sätt att bidra till samhället. Läs mer på it4kids.se

Hållbarhetschef Spendrups: Anna Lidström, anna.lidstrom@spendrups.se, 070-182 78 73
IT4Kids: Tord Henryson tord@it4kids.se 070 938 95 99

Spendrups går med i plastinitiativ4.9.2018 12:32Pressmeddelande

En av de stora globala hållbarhetsutmaningarna är hanteringen av plast och krafttag tas runtom i världen för att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast. I Sverige har Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har Spendrups nu anslutit sig till, tillsammans med andra ledande aktörer i livsmedelsbranschen.

Vinnarna är korade: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018 görs av bartendern Mihail Mihaylov och utbildningsledaren Christoffer Ek. Här är recepten!1.9.2018 18:47Pressmeddelande

Idag avgjordes Schweppes prestigefulla tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. I finalen där tre smaksäkra hemmamixare och tre professionella bartenders gjorde upp står det nu klart att bartendern Mihail Mihaylov från Stockholm och utbildningsledaren Christoffer Ek från Växjö gör landets bästa Gin & Tonics. I år var det de mest originaltrogna bidragen som hade störst framgång hos juryn.