Utveckla den nya värnplikten för brandbekämpning och katastrofberedskap

Jonas Sjöstedt, partiledare för Vänsterpartiet föreslår att Sverige ska utveckla den nya värnplikten med en med en möjlig civil tjänstgöring för brandbekämpning och katastrofberedskap. Vänsterpartiet vill också att Sverige ska överväga att köpa in flygplan för brandbekämpning tillsammans med nordiska och baltiska länder som är intresserade.

Elden far fram genom ett torrt Sverige och människor oroar sig för nära och kära och några förlorar också sina hem. En tragedi.

- Jag känner stor tacksamhet för all räddningspersonal och alla frivilliga som sliter i de stekheta skogarna, säger Jonas Sjöstedt.

Torkan, värmen och de omfattande bränderna ger oss en föraning om vad klimatförändringarna kan innebära. Utsläppen måste minskas snabbt.

Här och nu måste vi förbereda oss för en ny verklighet med större risker för den här typen av stora skogsbränder. Vänsterpartiet vill utveckla den nya värnplikten med en med en möjlig civil tjänstgöring för brandbekämpning och katastrofberedskap.

- Så kan vi få mer utbildad personal och utrustning att kalla in när det vanliga brandförsvaret verkligen behöver stöd, säger Jonas Stjöstedt.

- Så kan vi hjälpas åt i krisläge med kapacitet och egna utbildade piloter när det behövs. Visst kostar det att köpa in nya plan men bränderna kostar troligen mer. Vi kan då också i framtiden hjälpa andra länder, precis som Italien nu hjälper oss, säger Jonas Sjöstedt.

Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64

Vänsterpartiets affischer i EU-valet – så ser de ut23.4.2019 17:00:02 CESTPressmeddelande

Nu visar Vänsterpartiet sina affischer inför EU-valet. - EU-valet ser ut att bli det fjärde valet i rad då Vänsterpartiet växer. Vi fortsätter att få fler medlemmar och väljare. Det är helt logiskt – en helt ny generation växer fram och ser att klimatkrisen kräver stora förändringar och ett jämlikare samhälle. Vi är deras parti, säger Aron Etzler, Vänsterpartiets partisekreterare. Valaffischerna bifogas och kan även ses på Vänsterpartiets hemsida https://www.vansterpartiet.se/vansterpartiets-affischer-i-eu-valet-sa-ser-de-ut/ För mer information: Vänsterpartiets presstjänst 070-620 00 64

Ulla Andersson (V): Nu sätter vi fingret på stoppknappen till bankernas pengatvättomat23.4.2019 10:57:00 CESTPressmeddelande