Utveckling i Glesbygd - med Järvsö som motor

Den 27 och 28 augusti besöker kontraktsprost Peter Södergård Ljusnans pastorat för samtal om villkoren för de olika församlingarna och deras möjligheter inför framtiden. Intrycken sammanfattas vid söndagens högmässa i Ljusdals kyrka.
Ljusdals kyrka. Foto: Håkan Svensson

Media är välkomna att delta utom i överläggningar med personal och förtroendevalda.

Tisdag 27 aug.

9.00               Mässa i Järvsö kyrka, samtal om kyrkorummet och gudstjänstlivet

08.30             Utveckling med Järvsö som motor, St. Persgården. Möte mellan anställda, förtroendevalda, ideella och Destination Järvsö.

13.00             Middagsbön i Ljusdals kyrka

13:30             Tema samverkan. Möte mellan anställda, volontärer och samhällsorganisationer i Ljusdal, Församlingsgården.

18.00             Församlingskväll – Hur kan kyrkan bidra till det goda mänskliga livet? Hur märks vision 2027 i pastoratet. Församlingsgården.

20:30             Aftonbön i Församlingsgården

Onsdag 28 aug.

08.00             Morgonbön i Färila kyrka med presentation av renoveringen, utställning.

09:00             Samtal: tema Lokalt engagemang. Klockargården

13:30             Besök i Los kyrka och samtal med tema: Glesbygdsförsamlingens villkor. Samtal med Hembygdsföreningen och Ramsjö byaråd.

17.00             Kvällsandakt i Los kyrka

Söndag 1 sept.

11.00             Högmässa i Ljusdals kyrka tema Tro och liv

Kyrkoherde Jan Bonander, kontraktsprost Peter Södergård

Efter gudstjänsten är det kyrkkaffe i församlingsgården och visitationsstämma

Stefan Bosbach, notarie vid visitationen, 018-68 07 07 eller stefan.bosbach@svenskakyrkan.se

Ljusdals kyrka. Foto: Håkan Svensson

Uppsala stift - som tidigare kallades Ärkestiftet - omfattar Hälsingland, Gästrikland och större delen av Uppland. I stiftet bor (2021-12-31) 827 604 personer varav ca 50 procent är medlemmar i Svenska kyrkan.

Uppsala stift är speciellt såtillvida att det har två biskopar, ärkebiskop Marin Modéus och Karin Johannesson som är biskop i Uppsala stift. Från och med 1 januari 2022 omfattar Uppsala stift sammanlagt 121 församlingar. Flera församlingar kan samverka i ett pastorat. 95 av stiftets församlingar samverkar i 25 pastorat och 26 församlingar är självständiga enheter med egen ekonomi.

Läs mer om Uppsala stifts församlingar och pastorat på Uppsala stifts hemsida.