Utvecklingsklustret Energi blir helägare i Power2U

KIC InnoEnergy SE har sålt sina aktier i Power2U till Utvecklingsklustret Energi AB, som därmed är helägare i bolaget den 26 maj.

Bolaget Power2U bildades 2018 av InnoEnergy och Utvecklingsklustret Energi, där InnoEnergy har varit huvudägare med 60 procent och Utvecklingsklustret Energi har ägt resterande 40 procent. Bolaget bildades i syfte att utveckla automatiserade energi- och effektoptimeringslösningar för fastighetsägare. I det nya energilandskapet som växer fram, med exempelvis lokal elproduktion från solceller, elbilsladdning och lokala batterier i fastigheter så finns det behov hos fastighetsägare med optimering för en hållbar energianvändning.

- Power2U har utvecklat lösningar för det nya energilandskapet inom såväl el som värme. Hur vi konsumerar och producerar energi står inför stora förändringar och InnoEnergys uppdrag är att driva på innovation som möjliggör energiomställningen i Europa. Men nu har det blivit dags för nästa steg i utvecklingen av Power2U, så därför säljer vi våra aktier, säger Kenneth Johansson, vd för InnoEnergy.

Power2U har idag ett flertal pilotinstallationer för el och värmeoptimering hos fastighetskunder runtom i Sverige.

- Vi kommer ta det som utvecklats inom Power2U vidare och integrera det i Utvecklingsklustrets verksamhet. Energiomställningen är väldigt snabb och omvälvande, och de förmågor som utvecklats i Power2U kommer att vara avgörande för vårt fortsatta arbete framåt, säger Maria Bolin Anvill, vd för Utvecklingsklustret Energi.

Maria Bolin Anvill, vd Utvecklingsklustret Energi AB, 076-231 27 12
maria@ukeab.se

Kenneth Johansson, vd för InnoEnergy 070-629 05 56
kenneth.johansson@innoenergy.com

Utvecklingsklustret Energi AB ägs av Tekniska verken i Linköping, Jämtkraft, Öresundskraft, Jönköping Energi och Umeå Energi.

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Stark början på årets första tertial3.6.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det ekonomiska året har börjat bra för Tekniska verken-koncernen. Resultatet efter finansiella poster från januari till april 2021 uppgick till 396 miljoner kronor, jämfört med 286 miljoner kronor motsvarande period förra året. Resultatet påverkas bland annat av att årets första månader varit kallare än samma period förra året med ökad fjärrvärmeförsäljning som följd, men även med betydligt högre priser på el.