Utvecklingslandslaget U22 Dam samlas för landskamper i Ängelholm 1–2 juni

Damkronornas förbundskapten Ulf Lundberg har tagit ut truppen till det Utvecklingslandslag med spelare födda 01–03 som samlas för två landskamper mot Danmark i Ängelholm den 1–2 juni.

Samlingen är en del av satsningen som går under namnet Olympisk Offensiv.

– Jag är väldigt glad att vi äntligen har fått in verksamhet och landskamper i glappet mellan U18-landslaget och Damkronorna. Ett Utvecklingslandslag gynnar den sunda konkurrensen på vår fortsatta klättring uppåt. Vi har precis avslutat en väldigt lyckad Camp i Falun, med en grupp Damkronor och en grupp Olympisk Offensiv. Det Utvecklingslandslag vi nu åker till Ängelholm med består av spelare födda 01–03, samtidigt som U18-landslaget, med 04 och yngre, förbereder sig för U18-VM i USA, säger förbundskapten Ulf Lundberg.

TRUPPEN

18.00 Sverige – Danmark, Catena Arena

2 juni
18.00 Sverige – Danmark, Catena Arena

Det kommer att vara fri entré för att se matcherna i Catena Arena och matcherna sänds också via svenskhockey.tv.

OM OLYMPISK OFFENSIV

Svenska Ishockeyförbundet, Svenska Damhockeyligan och Sveriges Olympiska Kommitté genomför en stor satsning på svensk ishockey på damsidan med sikte på medaljer i OS 2026 och 2030.

Den treåriga satsningen ingår i projektet Olympisk Offensiv och är ett samarbete mellan Svenska Ishockeyförbundet, SDHL och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK). Svenska Ishockeyförbundet kommer att ansvara för att årligen genomföra sommarläger och samlingar för 20–25 yngre spelare i tre till fyra årskullar på flick- och damsidan. Spelarna som blir uttagna till samlingarna är i åldersspannet 15–19 år.

MEDIA

Förfrågningar från media hanteras av Team Manager Louise Dahl, som nås på +46 (0)70-233 04 27.

Ulf LundbergFörbundskapten Damkronorna

Tel:0707509523