Svenska Parasportförbundet och Paralympiska KommittéSvenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté

Uusitalo ny förbundskapten för paralandslaget

För två månader sedan lämnade Fredrik Uusitalo sitt uppdrag som landslagstränare hos Svenska skidförbundet. Nu är han istället klar som förbundskapten för svenska paralandslaget. – Jag ser verkligen fram emot den här resan, säger Uusitalo.
Fredrik Uusitalo blir ny förbundskapten till Zebastian Modin och svenska paralandslaget.

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté har under våren letat efter en ny förbundskapten åt längdlandslaget med Zebastian Modin i spetsen. Nu står det klart att det blir före detta landslagstränaren för svenska herrlandslaget, Fredrik Uusitalo, som blir ny förbundskapten för Modin och det svenska paralandslaget.

– Den här rollen kändes otroligt spännande, jag kunde helt enkelt inte tacka nej. Det händer mycket positivt och blåser intressanta vindar kring parasporten i Sverige just nu och vi är ett fantastiskt team uppe i Östersund, säger Uusitalo.

”Kliar redan i fingrarna”
Uppdraget som förbundskapten för paralandslaget är dock inte främmande för Uusitalo. Från 2012 till 2015 delade han på rollen som förbundskapten med Anna Maria Uusitalo. Tillsammans var de med under Paralympics i Sotji där Helene Ripa och Zebastian Modin tog totalt fyra svenska medaljer.

– Jag ser verkligen fram emot att få jobba med Zebastian igen. Han är en stor inspirationskälla och har ett fantastiskt team runt sig med bland annat Robin Bryntesson och Jerry Ahrlin. Det kliar redan i fingrarna över att få fortsätta utveckla det här teamet men också att få bredda laget över sikt.

Drömscenario
Niclas Grön, sportchef hos Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté, ser fram emot resan tillsammans med Uusitalo.

– Det här var vårt drömscenario. Uusitalo har extremt hög kompetens på flera olika områden och det kommer utveckla hela vår verksamhet. Vi vill vara ledande inom internationell paralängdskidåkning och under Uusitalos ledning kommer vi att ta den positionen, säger Grön.

Uppdraget som förbundskapten startar först i september men Uusitalo kan inte låta bli att blicka fram emot kommande utmaningar och mästerskap tillsammans med paralandslaget.

– Att få fortsätta utveckla svensk paralängd tillsammans med det här teamet känns otroligt inspirerande och utifrån de individer som finns så är det klart att det är paralympiska medaljer i sikte om två år.

Fredrik Uusitalo
Zebastian Modin vann förra säsongen den totala världscupen för fjärde året i rad. Nu ska Uusitalo leda Modin mot ytterligare framgång.