V - Inför ny typ av kollektivtrafik för landsbygden: Närbussen tar dig dit du vill, när du vill!

Vänsterpartiet lägger förslag om ett nytt närtrafiksystem för Skåne: en buss du själv beställer dit du är, och som tar dig dit du ska. Där den redan finns har väntetiden varit i snitt nio minuter.

Det kollektiva resandet är framtidens resesätt. En viktig del av utsläppsminskningarna som behöver ske ligger i transporter, av människor och av gods. Den bästa resan är den vi kan göra tillsammans, med så lite påverkan på miljö och klimat som möjligt. För att det ska bli möjligt att använda kollektivtrafiken på landsbygden i Skåne fullt ut behöver den förbättras.

- Kollektivtrafiken måste bli mer tillgänglig – både i var den går och hur ofta den går. Vänsterpartiet vill nu att vi vänder på perspektiven och går framåt med en kollektivtrafik som anpassar sig till invånarna snarare än tvärtom! Närbussen bygger på att du som resenär beställer din resa från vart du vill åka till dit du ska inom upphämtningsområdet och bussen kommer till dig, säger Samuel Hammerå, representant i kollektivtrafiknämnden.

Region Värmland har två pilotprojekt igång och är i startgroparna för sitt tredje med busstrafik utan tidtabell och bestämd linjesträckning: Linje X och Karlstadbuss Nära.

Resultaten för pilotprojekten har visat en betydande reseökning där fler väljer att resa där det tidigare inte gick att åka kollektivt med klassisk linjedragning. Mobiliteten utökades med fler stopp och betydligt förbättrad tillgänglighet där väntetiden uppgår till 9 minuter för ett område på 15km med endast en buss i trafik. Om fler personer bokar en resa i samma riktning åker de tillsammans och då anpassar det tekniska systemet, som kommunicerar direkt med resenär och fordon, rutten automatiskt i realtid efter var övriga personer hämtas och lämnas. Systemet är nyckeln och med dagens självlärande tekniksystem blir resorna ännu effektivare över tid.

- Fördelarna med kollektivtrafik som anpassar rutter och tider efter invånarnas behov i realtid är att det heller inte körs några tomma bussar när ingen behöver åka. Färre fordon kan med fler stopp täcka större områden med kortare ledtider än ordinarie linjedragning, och med mindre miljöpåverkan, säger Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne. Ska vi på allvar få fler resande med kollektivtrafiken på landsbygden så måste Region Skåne ligga i framkant för att utveckla kollektivtrafiken för ökad tillgänglighet, flexibilitet och service. Vi hoppas att fler ser möjligheterna här och detta kan bli verklighet även i Skåne, avslutar hon.

Motionen lämnas in till Region Skåne idag och ska behandlas inom ett år.

V: Anpassa vårdens kassa efter invånarnas behov – inte tvärt om!11.3.2024 16:30:00 CET | Pressmeddelande

Idag lägger Vänsterpartiet en motion som ska säkerställa att invånarna får den vård de behöver. Region Skånes stora budgetunderskott pressar hårt på den skånska vården – nu vill V att budgeten ska planeras utifrån vårdbehoven i stället för att inskränka invånarnas rätt till vård med en alltför snäv ekonomisk ram. "Det går inte att dra ner mer på personalen. Då riskerar vi patienternas liv. Det var budskapet från kvinnokliniken i Lund som jag besökte idag", säger Nooshi Dadgostar efter skånebesöket.