V: Akut personalbrist inom sjukvården - privata vårdgivare måste kallas in!

SVT rapporterar om att de tagit del av dokument som avslöjar hur allvarlig personalbrist det befaras bli inom Stockholms sjukvård i sommar. Vänsterpartiet kräver att privata vårdgivare kallas in då läget är akut.

Enligt uppgifter i media ser Karolinska sjukhuset extremt allvarligt på hur sommarbemanningen på sjukhuset kommer att se ut och vädjar nu efter hjälp med vårdpersonal från våra grannländer.

– När till och med höga chefer på Karolinska säger att bemanningen inför sommaren ser mycket svår ut och vädjar om hjälp från utomlands - ja då är läget verkligen illa, säger Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson för Vänsterpartiet i Region Stockholm

–  Region Stockholm har genom det moderatledda styret vägrat ställa krav på att privata vårdgivare med rätt kompetens ska bidra på akutsjukhusen. Det vi ser nu är ett tydligt resultat av detta, säger Jonas Lindberg (V).

Vänsterpartiet anser att det måste till en bättre nationell samordning där Socialstyrelsen i högre grad styr vart det är mest behov av utbildad sjukvårdspersonal.

Region Stockholm måste också ha en bättre planering och beordra in personal från privata vårdgivare när det är ett måste. I länet är mycket av sjukvården privatiserad då högerpartier styrt sedan år 2006.

Amra Bajric
amra.bajric@sll.se

En mänskligare budget #2 - Fler vårdplatser och färre gravplatser13.10.2021 12:06:47 CEST | Pressmeddelande

När Karolinska institutets forskningsrapport slog fast att 125 patienter dött under en 5-årsperiod till följd av den höga belastningen på Stockholms akutsjukhus krävs det politisk handling. Det moderatledda styret pratar inte ens om vårdplatsbrist eller sjukhusens ansträngda situation i sin budget. Vänsterpartiet identifierar bristen på vårdplatser som ett av dom största problemen i Region Stockholm.