V: Använd regionens överskott för att minska vårdskulden

Idag har region Stockholm regionfullmäktige. Årsredovisningen står på dagordningen och överskottet på 5,8 miljarder från 2020. Vänsterpartiet vill att delar av överskottet går till vårdskulden och kvinnokliniken på Södersjukhuset.

– Vänsterpartiet vill använda 4 024 miljoner kronor av överskottet från 2020 till ett vårdkrispaket för att ytterligare underlätta för vården att arbeta bort den uppkomna vårdskulden utan att bränna ut sin personal, säger Anna Sehlin, oppositionsregionråd

Vänsterpartiet anser även att förlossningsvården inte ska behöva bli lidande när regionen går med stort överskott. Vi vill stoppa nedskärningarna på kvinnokliniken på Södersjukhuset.

– Det är helt orimligt att i den rådande situationen göra besparingar på förlossning, gynekologi samt stöd och vård till våldtagna kvinnor. Därför vill vi att regionen tilldelar kliniken 72 000 000 kronor för att täcka upp det prognostiserade underskottet, säger Anna Sehlin.

Amra Bajric
amra.bajric@sll.se