V: Arrivas personal ska inte behöva nöja sig med mindre justeringar kring kommande upphandlingar

Under dagens möte i Kollektivtrafiknämnden behandlades ett initiativärende om att se över kraven för upphandling för att förbättra personalen arbetsvillkor. Det är positivt att se över upphandlingskrav, tycker Vänsterpartiet, men menar att personalen har rätt till mer.

- Så länge vi upphandlar personalintensiv verksamhet som kollektivtrafik står regionen ett steg längre bort från de som faktiskt utför arbetet. Det riskerar att personalen genom företagen fortsätter utsättas för påtryckningar genom förändringar i lönesättning och försämringar i sin dagliga arbetsmiljö, menar Samuel Johansson, Vänsterpartiets företrädare i Kollektivtrafiknämnden. Naturligtvis ska vi ha skydd för de anställda i avtalen, det borde redan finnas, men allra helst skulle vi inte upphandla alls, menar han.

Under 2019 la Västerpartiet i Skåne ett förslag om att påbörja ett återtagande av personal i egen regi när föregående avtal med Arriva gick ut. Då föreslogs att Pågatågspersonalen (anställda under Arriva) kunde bli de första att bli direkt anställda av regionen själv för att mina osäkerhet både för personalen och i förlängningen för passagerarna. Samtidigt ville man utvärdera effekterna av att ha egen kompetens och drift av kollektivtrafiken som helhet. Förslaget avslogs både i Kollektivtrafiknämnden och i Regionfullmäktige.

- Ska vi fortsätta upphandla behöver det ställas verkliga krav på utförarna för att ge trygghet till de anställda. Samtidigt hoppas vi att allt som skett kring konflikt med fackföreningen SEKO och upphandlande företag kan fungera som exempel på varför verksamheten borde vara i offentlig regi och att fler partier nu kan tänka sig att ställa sig på vår sida vad gäller vem som har hand om personalen i grunden, avslutar Samuel Johansson.