V: Arrivas personal ska inte behöva nöja sig med mindre justeringar kring kommande upphandlingar

Under dagens möte i Kollektivtrafiknämnden behandlades ett initiativärende om att se över kraven för upphandling för att förbättra personalen arbetsvillkor. Det är positivt att se över upphandlingskrav, tycker Vänsterpartiet, men menar att personalen har rätt till mer.

- Så länge vi upphandlar personalintensiv verksamhet som kollektivtrafik står regionen ett steg längre bort från de som faktiskt utför arbetet. Det riskerar att personalen genom företagen fortsätter utsättas för påtryckningar genom förändringar i lönesättning och försämringar i sin dagliga arbetsmiljö, menar Samuel Johansson, Vänsterpartiets företrädare i Kollektivtrafiknämnden. Naturligtvis ska vi ha skydd för de anställda i avtalen, det borde redan finnas, men allra helst skulle vi inte upphandla alls, menar han.

Under 2019 la Västerpartiet i Skåne ett förslag om att påbörja ett återtagande av personal i egen regi när föregående avtal med Arriva gick ut. Då föreslogs att Pågatågspersonalen (anställda under Arriva) kunde bli de första att bli direkt anställda av regionen själv för att mina osäkerhet både för personalen och i förlängningen för passagerarna. Samtidigt ville man utvärdera effekterna av att ha egen kompetens och drift av kollektivtrafiken som helhet. Förslaget avslogs både i Kollektivtrafiknämnden och i Regionfullmäktige.

- Ska vi fortsätta upphandla behöver det ställas verkliga krav på utförarna för att ge trygghet till de anställda. Samtidigt hoppas vi att allt som skett kring konflikt med fackföreningen SEKO och upphandlande företag kan fungera som exempel på varför verksamheten borde vara i offentlig regi och att fler partier nu kan tänka sig att ställa sig på vår sida vad gäller vem som har hand om personalen i grunden, avslutar Samuel Johansson.

Vänsterpartiet Skåne: Positivt med press på regeringen - vi kan inte acceptera marknadshyror!15.6.2021 13:16:13 CEST | Pressmeddelande

Under morgonens presskonferens presenterade Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar partiets krav: Gör inga ändringar av hyreslagstiftningen eller börja förhandla med hyresgästernas representanter. Om regeringen inte ger ett positivt besked inom 48 timmar saknar Vänsterpartiet förtroende för statsminister Stefan Löfven. Bra tycker Vänsterpartiet i Skåne som ställer sig bakom kravet: Stoppa marknadshyrorna nu!

Regionstyrelsen: V tar initiativ till plan för återhämtning och bättre arbetsmiljö3.6.2021 15:26:11 CEST | Pressmeddelande

På dagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne tog Vänsterpartiet initiativ till en regional strategi för återhämtning och stärkt arbetsmiljö för regionens medarbetare nu och framöver. Problemen är inte nya, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet, och vi behöver lösa dem omgående samtidigt som vi ser till att förändringarna blir långsiktigt hållbara och bestående:

Vänsterpartiet Skåne krokar arm med sex andra regioner för avvecklingen av Bromma Flygplats2.6.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under morgondagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne läggs ett förslag på att ställa sig emot stängningen av Bromma flygplats. Samtidigt står hela samhället inför ett globalt klimathot. Att ställa om mot klimatsmarta resealternativ är ett ansvar som måste tas, och det skyndsamt. Avvecklingen av Bromma flygplats är ett steg i rätt riktning, menar samlade Vänsterpartister.