V: Ätstörningsvård efter behov – inte plånbok

Vårdbolaget Aleris vill bedriva både privat och skattefinansierad ätstörningsvård under samma tak. Risken är stor att de som kan betala för sig tillåts smita före i vårdkön, menar Vänsterpartiet.

Jonas Lindberg (V), sjukvårdspolitisk talesperson. Foto: Anna Drvnik

I dag tisdag tar hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Stockholm beslut om att Aleris Psykiatri AB ska få börja bedriva regionfinansierad ätstörningsvård i sina lokaler vid Hötorget i Stockholm. I dagsläget bedriver företaget privatfinansierad ätstörningsvård i samma lokaler, vilket kommer att fortsätta även framöver.

– Vi behöver mer ätstörningsvård i Stockholm eftersom köerna i dag är alldeles för långa. Men det blir problem när ett företag tillåts ha två olika köer till vården, en för de som betalar privat och en för den vård som regionen betalar för. Enligt hälso- och sjukvårdslagen ska vård ges efter behov, inte efter plånbok, säger Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Vänsterpartiet går fram med ett förslag i hälso- och sjukvårdsnämnden om att Region Stockholm ska införa en regel som innebär att privata vårdgivare som vill bedriva regionfinansierad vård inte också ska få bedriva privat finansierad vård parallellt. Detta skulle tvinga de privata vårdgivarna att välja om de vill fortsätta låta sina patienter betala privat eller om de vill ta emot skattefinansiering för den vård som bedrivs.

– Vi behöver nya regler som säkerställer att den med mest behov av vård får vård först, inte den som kan betala ur egen ficka, säger Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Jonas Lindberg (V), sjukvårdspolitisk talesperson. Foto: Anna Drvnik