V: Blågröna missar gyllene tillfälle att bygga studentbostäder

Äldreboendet Mårtensgården i Rågsved kommer från och med årsskiftet att stå tomt. Vänsterpartiet har föreslagit att göra om huset på sju våningar till studentbostäder för att minska bristen av bostäder för unga. Under torsdagskvällen röstade den blågröna majoriteten ner förslaget för att istället sälja fastigheten.
Hassan Jama (V) vill se en ambitiösare bostadspolitik i Stockholm.

Vänsterpartiet är kritiska till majoritetens beslut och menar att det blågröna styret saknar känsla för stockholmarnas behov och pekar på att det idag bara finns 20 000 studentbostäder i en stad med runt 90 000 studerande.

Det här är ett gyllene tillfälle för att lyfta Rågsved och dessutom få till fler bostäder. Med studentbostäder kommer vi kunna skapa en tryggare stadsdel med mer liv och rörelse. Det vinner vi alla på i slutändan, oavsett om vi är studenter eller inte, säger Hassan Jama, ledamot för Vänsterpartiet i Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd.

Gör Rågsved tryggare
Utöver behovet för unga så pekar Vänsterpartiet i sin kritik på att de andra byggnaderna i Rågsveds centrum sedan länge är sålda och har misskötts av fastighetsvärdarna. Att nu sälja ännu en byggnad och därmed avsäga sig det lilla inflytandet staden faktiskt har på platsen är oacceptabelt enligt Vänsterpartiet.

Fakta: svårt för unga att flytta hemifrån
En nybyggd etta kostar idag runt 7000 enligt bostadsförmedlingen, en hyra få ungdomar eller studenter har råd med om månadslönen ska vara minst tre gånger den summan. Samtidigt är den genomsnittliga kötiden för en hyresrätt 9 år i Stockholm.

Hassan Jama (V) vill se en ambitiösare bostadspolitik i Stockholm.

Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 15,4 %. Tillsammans med Miljöpartiet och Socialdemokraterna utgör vi det rödgröna styret i Stockholms stad. Vi arbetar tillsammans för ett öppet, jämlikt och klimatsmart Stockholm.