V: BUP behöver stärkas, inte centraliseras

BUP-reformen i Stockholm riskerar att leda till långa resvägar och sämre tillgänglighet. Det kommer särskilt att drabba redan utsatta familjer.

"Familjer ska aldrig känna sig ovälkomna, eller uppleva att man måste leta och tjata sig fram på egen hand", säger Catarina Wahlgren (V).

en artikel i Svenska dagbladet varnar överläkaren på barn- och ungdomspsykiatrin i Rinkeby om de ödesdigra konsekvenserna som den stundande omorganisationen kan få. Vänsterpartiet i Region Stockholm delar den oron.

Det professionen efterfrågar är fler lokala mottagningar, med möjlighet att bygga upp lokalkännedom och täta kontakter med skola och kommun. Centraliseringen som det blågröna styret nu driver igenom går i rakt motsatt riktning.

– Ingenting tyder på att vårdkedjorna kommer att stärkas. Det är snarare så att den ena handen, första linjens psykiatri på vårdcentralerna, inte kommer ha någon aning om vad den andra handen, BUP-mottagningarna, gör, säger Catarina Wahlgren, Vänsterpartiets gruppledare i Region Stockholm.

Vänsterpartiet har tidigare föreslagit en ny modell för barn- och ungdomspsykiatrin inom ramen för Norrtäljemodellen, med tätare samarbete med bland annat elevhälsan. Varje familj skulle då få en kontaktperson, en lots som kan hjälpa till i kontakten med habilitering, fysioterapi, logopedi och andra vårdkontakter. På så sätt skulle färre barn falla mellan stolarna.

– Familjer ska aldrig känna sig ovälkomna, eller uppleva att man måste leta och tjata sig fram på egen hand. De ska känna sig trygga och omhändertagna, säger Catarina Wahlgren.