V: Det är dags att lyssna på vårdpersonalen

Arbetsmiljön i vården har den här sommaren varit den värsta på många år. Personalen går på knäna och ropar gång på gång efter hjälp, men de efterfrågade förändringarna lyser med sin frånvaro. Vänsterpartiet i Region Stockholm presenterar nu en rad åtgärder med målet att förbättra arbetsmiljön och på ett bättre sätt ta vara på sjukvårdspersonalens egna erfarenheter.
"Vi måste helt enkelt börja lyssna mer på vårdpersonalen", säger Jonas Lindberg (V).

Avbrutna semestrar, berg av övertidstimmar och knökfulla akutmottagningar med väntetider som i vissa fall tickar i väg till ett dygn eller mer. Ungefär så har arbetsmiljön sett ut på flera av Stockholms sjukhus de senaste månaderna. Både fackförbund och enskilda anställda vittnar om den värsta sommaren på mycket länge.

– Jag jobbade själv på Södersjukhusets akutmottagning under sommaren, och det är bland det värsta jag varit med om under alla mina år som sjuksköterska, säger Jonas Lindberg, Vänsterpartiets sjukvårdspolitiskatalesperson i Region Stockholm.

Larmen från golvet har avlöst varandra under lång tid, redan innan årets semesterperioder. Men åtgärderna från den blågröna majoriteten för att på riktigt vända trenden och skapa en bättre arbetsmiljö för de som jobbar i Stockholms sjukvård har lyst med sin frånvaro. Allt för många känner att politiker och höga chefer inte lyssnar på personalens rop på hjälp.

– Vårdpersonalen är den viktigaste resurs vi har. Det är bara genom att skapa en hållbar arbetsmiljö som vi på sikt kan komma till rätta med de allvarliga problemen som sjukvården står inför, där personalbristen är en av de största utmaningarna. Därför måste vi helt enkelt börja lyssna mer på personalen och låta dem styra mer, säger Jonas Lindberg

Vänsterpartiet i Region Stockholm föreslår:

• Satsa på förkortad arbetstid med bibehållen lön så att fler orkar jobba kvar i vården. Förlossningsvården, där personalbristen är akut, är en bra verksamhet att börja med.
  • Inför en tydlig lönetrappa där den som stannar kvar på samma arbetsplats får höjd lön efter fem respektive tio år för ökad kontinuitet och för att motverka att vårdanställda känner sig tvingade att byta jobb bara för att få upp lönen.
  • Skrota lönetaken för personal som får behålla sin lön under vidareutbildningar.
  • Sjukhusens styrelser ska bestå av politiker och representanter från de fackliga organisationerna, inte av styrelseproffs från näringslivet. Stockholm är den enda regionen i landet som har den här ordningen, och det ökar glappet mellan personal och politik, samt försvårar insynen i sjukhusens verksamheter.
  • Upprätta en kriskommission för vården med fokus på den akuta vårdplatsbristen, och låt personalen styra arbetet. Arbetsmiljön är en nyckelfaktor och bör väga tungt.