V föreslår krisåtgärd för Skåne: Sänk taxorna i kollektivtrafiken!

Under dagens möte i regionstyrelsen föreslog Vänsterpartiet regionen att sänka avgifterna i Skånetrafiken för att möta de höga drivmedelspriserna som stigit markant till följd av Rysslands folkrättsvidriga invasion av Ukraina.

- För att möta de höga drivmedelspriserna har vi idag lagt förslag på sänkta taxor i kollektivtrafiken, säger Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet Skåne. Det är ekonomiskt kännbart för många som pendlar till jobb och utbildning med egen bil nu när priserna stiger kraftigt. Vi vill därför att regionen stöttar upp och tillfälligt sänker taxorna i kollektivtrafiken för att ge ett billigt resealternativ där det är möjligt, säger hon.

Skånetrafiken har fortfarande färre resanden än vad man hade innan pandemin. Att sänka priserna kan hjälpa fler att testa vardagspendling med kollektivtrafiken och hitta tillbaka till bussen eller tåget, eller att testa det för första gången. Att fler får möjlighet att resa med Skånetrafiken för pendling i vardagen vore bra för den enskilda, för klimatet och för samhället.

- På längre sikt behöver kollektivtrafiken byggas ut så att den kan användas av fler för resandet i vardagen, understryker Patrik Milton, representant för Vänsterpartiet i regionstyrelsen, men just nu behöver många stöttning på grund av de höga priserna för transporter. Att sänka priserna snabbt är något regionen kan hjälpa till med. Vi hoppas på snabb behandling av ärendet och en bred samsyn kring behovet av sänkta taxor för resenärerna så fort som möjligt, avslutar han.

Läs hela initiativet här.

Patrik MiltonLedamot i Regionfullmäktige, ersättare i Regionstyrelsen

Tel:0706-392106

V: Anpassa vårdens kassa efter invånarnas behov – inte tvärt om!11.3.2024 16:30:00 CET | Pressmeddelande

Idag lägger Vänsterpartiet en motion som ska säkerställa att invånarna får den vård de behöver. Region Skånes stora budgetunderskott pressar hårt på den skånska vården – nu vill V att budgeten ska planeras utifrån vårdbehoven i stället för att inskränka invånarnas rätt till vård med en alltför snäv ekonomisk ram. "Det går inte att dra ner mer på personalen. Då riskerar vi patienternas liv. Det var budskapet från kvinnokliniken i Lund som jag besökte idag", säger Nooshi Dadgostar efter skånebesöket.