V-förslag för kollektivtrafiken når fram: Närbussmodellen testas i Skåne

En välfungerande kollektivtrafik som går att använda till vardags – även om du inte bor mitt inne i en tätort? Nu startar en prövoperiod för närbussmodellen inom skånska plusresor. ”Ett steg framåt mot att faktiskt kunna ställa bilen - bra för både klimatet och privatekonomin!”, menar Vänsterpartiets Samuel Hammerå.

- Det är väldigt roligt att Skånetrafiken testar de system som tidigare provats i Säffle och Karlstad. Att enkelt beställa en resa i appen och bli hämtad där man är och avsläppt dit där man ska utan långa väntetider eller förbeställning, det gör det ju möjligt att använda kollektivtrafiken på helt nya sätt, menar Samuel Hammerå, Vänsterpartiets representant i kollektivtrafiknämnden.

Det var i april 2022 som Vänsterpartiet i Skåne la förslaget att prova modellen i Skåne.

- Vi har under flera år sett en styrning som dragit in på busslinjer och försämrat avgångarna för resenärer på landsbygd och mindre orter. Man har satsat på de sträckor där folk åker mest, men det lämnar en stor del av invånarna utanför och gör det nästan tvunget att ha bil om man inte vill bo i stan. Det vill vi komma ifrån, vi vill att regionen kan erbjuda en bra kollektivtrafik som funkar för fler. Därför träffade vi projektledarna för Säffle- och Karlstadprojekten i början av 2022 och funderade över om det skulle vara något för Skåne också. När vi har träffat väljare och pratat om vad som saknas i kollektivtrafiken har vi fått mycket positiv respons på närbussförslaget.

Region Skåne har tittat på andra modeller av anropsstyrd trafik tidigare under projektnamnet plusresor, men de har varit av ett annat slag.

- Det fanns ett plusreseprojekt som testades i Hästveda och lämnade mycket att önska för resenärerna. Resandet gick till och med ner med den nya lösningen som var krånglig och sämre än busslinje 536 som funnits tidigare. Från projekten i Säffle och Karlstad har man gjort många goda lärdomar som vi kan dra nytta av i Skåne också. Vi tror att det här kan bli en positiv nyhet för det kollektiva resandet, inte minst på mindre orter och landsbygd!

Den nya typen av kollektivtrafik är planerad att börja rulla på två platser i Skåne senast december 2023.