V-förslag för sjukvårdspersonalens återhämtning får inget gehör

Under dagens möte med Regionstyrelsen i Region Skåne stod Vänsterpartiets initiativ till en regional strategi för återhämtning och god arbetsmiljö på dagordningen. Ärendet gillades inte av alliansstyret, som menade att regionens existerande arbetsmiljöarbete redan täcker upp för personalens arbetsmiljö. Vänsterpartiet håller inte med.

- Ingen har kunnat missa att belastningen på sjukvårdspersonalen varit enorm under Covidpandemin, säger Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne. Redan innan dess var arbetsbelastningen för hög på flera håll inom den skånska hälso-och sjukvården. Sedan kom krisavtal, nya arbetsuppgifter, förändrade scheman, nya ansvarsområden, ännu högre tempo, övertid, byte av arbetsplatser, etisk stress, och inte minst ett nytt okänt virus. Insatserna har varit fantastiska och utan det arbete, den kompetens och den yrkesskicklighet som medarbetarna visat har hade nuläget varit ett helt annat. Nu är det dags att regionen tar sitt ansvar och höjer ambitionerna för en långsiktigt bättre arbetsmiljö inom sjukvården – men alliansen håller inte med, säger hon.

Tillsammans med den uppskjutna vård som behöver hanteras i pandemins spår menar Vänsterpartiet att behovet av återhämtning och en långsiktigt god arbetsmiljö för personalen är direkt avgörande.

På nationell nivå är en återhämtningsbonus framtagen. Den lyfter bland annat fram utveckling av arbetsmetoder och nya arbetstidsmodeller för att minska sjukskrivningstal, förbättra arbetsmiljön, säkra framtida kompetens och minska personalomsättningen. Detta tycker Vänsterpartiet är positivt, och menar att bonusen kan användas till regionens ambitionshöjning.

- Återhämtningsbonusen nämns inte alls i det svar alliansen ger. Istället menar man att det lagstadgade ansvaret alla arbetsgivare har i form av samordnat arbetsmiljöarbete täcker upp för personalens behov av förbättringar. Vi vill se en ambitionshöjning med en riktad strategi och är besvikna över att inte få gehör, säger Patrik Milton, representant för Vänsterpartiet i regionstyrelsen.

Andra frågor på dagordningen rörde bl.a. ytterligare ett initiativ från Vänsterpartiet om regionens arbetsgivaransvar för våldsutta.

Läs initiativet till Strategi för återhämtning och god arbetsmiljö

Läs initiativet till Ta arbetsgivaransvar för våldsutsatta

För kommentarer eller bokning av intervju, se kontakt nedan.

Vänsterpartiet Skåne: Positivt med press på regeringen - vi kan inte acceptera marknadshyror!15.6.2021 13:16:13 CEST | Pressmeddelande

Under morgonens presskonferens presenterade Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar partiets krav: Gör inga ändringar av hyreslagstiftningen eller börja förhandla med hyresgästernas representanter. Om regeringen inte ger ett positivt besked inom 48 timmar saknar Vänsterpartiet förtroende för statsminister Stefan Löfven. Bra tycker Vänsterpartiet i Skåne som ställer sig bakom kravet: Stoppa marknadshyrorna nu!

Regionstyrelsen: V tar initiativ till plan för återhämtning och bättre arbetsmiljö3.6.2021 15:26:11 CEST | Pressmeddelande

På dagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne tog Vänsterpartiet initiativ till en regional strategi för återhämtning och stärkt arbetsmiljö för regionens medarbetare nu och framöver. Problemen är inte nya, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet, och vi behöver lösa dem omgående samtidigt som vi ser till att förändringarna blir långsiktigt hållbara och bestående: