V-förslag ger tusenlappar i sänkt hyra

Mer än vartannat hushåll har inte möjlighet att flytta in i en nybyggd hyresrätt. En ny slags hyresmodell – vänsterhyror – skulle sänka månadskostnaden för dessa boenden markant.

Vänsterpartiet föreslår en ny typ av hyresmodell, som skulle innebära en hyressänkning på 30 procent på nyproducerade hyresrätter. Det skulle göra att fler har råd att bo i nybyggena.

– Vänsterhyror skulle innebära att en barnfamilj som bor i en nyproducerad trea får en hyressänkning med runt 3 000 kronor i månaden. Det kan man jämföra med de borgerliga partiernas förslag om att införa marknadshyror. Det skulle istället innebära att samma familj får betala flera tusen kronor mer i månaden, säger Vänsterpartiets bostadspolitiska talesperson Nooshi Dadgostar.

Förslaget finansieras genom att hyrorna baseras på låneräntan istället för den kalkylränta som man normalt sätter hyrorna utifrån. Tanken är att den lägre hyran gäller under tio år för att sedan omförhandlas. Framöver kommer Vänsterpartiet att verka för att vänsterhyror på nyproducerade hyresrätter införs i alla kommuner där V är med och styr.

– Vi vill att även hyresgäster ska kunna ta del av fördelarna med den låga räntan. Fler ska kunna ha råd med en nyproducerad hyresrätt, säger Nooshi Dadgostar.

Sedan tidigare har Vänsterpartiet tagit fram ett investeringsstöd som gör det billigare att bygga hyresrätter med rimliga hyror. Hittills har 13 000 lägenheter tillkommit med det stödet. Vänsterhyremodellen kan användas på lägenheter byggda både med och utan investeringsstödet. De riktigt låga hyrorna går dock bara att få med investeringsstödet och Vänsterpartiet vill därför se ett utökat stöd för att fler nyproducerade lägenheter ska kunna få så låga hyror som möjligt.

Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt menar att investeringsstödet i kombination med vänsterhyror kommer att ha stor betydelse för människors möjlighet att bo.

– Sänkta hyror har direkt inverkan på människors ekonomi. Det ger den trångbodda familjen möjlighet att bo lite större. Den ensamstående föräldern har råd med ett till rum och slipper sova i vardagsrummet. Det ger den som är ung och har en osäker inkomst en lite större trygghet – hela lönen kommer inte ätas upp av hyran.

Jessica Nordh, pressekreterare till Jonas Sjöstedt

Maria Carlsson, pressekreterare

Pressinbjudan: Jonas Sjöstedt håller vårtal16.5.2019 15:20:42 CESTPressmeddelande

Lördag den 18:e maj håller Jonas Sjöstedt vårtal på Vänsterpartiets vårfest, som hålls på Nytorget i Stockholm. Media bjuds också in till en pressträff där Jonas Sjöstedt presenterar en angelägen nyhet med koppling till EU-valet. Välkomna! Programmet i sin helhet: 13.30 Vårfesten börjar 13.35-13.45 Tal av Malin Björk, EU-parlamentariker (V) och toppkandidat 13.45-14.15 Musikframträdande med Northern Indians 14.20 pressträff med Jonas Sjöstedt 14.50 – 15.10 Musikframträdande med Esther Lennstrand 15.15-15.45 ca vårtal av Jonas Sjöstedt 16.00 Festen avslutas För mer information: Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64