V-förslag om ny modell för samverkan för demenssjuka vinner gehör i Region Skåne

Under dagens möte i Hälso- och sjukvårdsnämnden vann Vänsterpartiets initiativärende om att följa Socialstyrelsens nya modell för standardiserat insatsförlopp efter diagnosticering av demenssjukdom bifall av mötet. Region Skåne ska nu anpassa modellen efter lokala förutsättningar och därefter börja använda den.

Med ett standardiserat insatsförlopp menas i detta sammanhang att genom en standardiserad modell för samverkan mellan hälso- och sjukvård och socialtjänst erbjuda anpassade insatser och belysa de särskilda perspektiv och viktiga områden som behöver beaktas under demenssjukdomens förlopp. Beskedet är glädjande, säger Agneta Lenander, representant för Vänsterpartiet i Hälso- och sjukvårdsnämnden:

- Det här kan ge direkta förbättringar inom vård och omsorg för patienter som blivit diagnosticerade med demenssjukdom. Behoven kan se väldigt olika ut från person till person, till exempel beroende på ålder, och den här modellen bygger just på ett personcentrerat förhållningssätt där kommunen, regionen och socialtjänsten i samverkan anpassar sina insatser efter patientens behov. I denna patientgrupp är det extra viktigt att få till en så kallad SIP, en samordnad individuell plan, i ett tidigt skede för att kunna säkra omsorgen om den som är ensam men också för trygghet för eventuella anhöriga.

Insatser kan exempelvis handla om hemtjänst eller läkemedelsbehandling där vikten av samverkan är hög.

- Fördelen med modellen är att det blir tydligt vad man kan erbjuda för stöd och att kunskapen om vilka insatser som behövs genom sjukdomsförloppet delas mellan vård- och omsorgsgivarna. Samverkansmodellen är standardiserad och omvårdnaden blir individuellt anpassad. På sikt kan modellen medverka till en mer jämlik vård och omsorg över landet eftersom det tydliggörs vilka insatser som behöver erbjudas en person med demenssjukdom, säger Peter Ahlbom, representant för Vänsterpartiet i Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Läs om Socialstyrelsens modell för standardiserat insatsförlopp vid demenssjukdom här.

Agneta LenanderLedamot i Regionfullmäktige (V), sjuksköterska, representant i HSN

Tel:072 - 4494870

V: Anpassa vårdens kassa efter invånarnas behov – inte tvärt om!11.3.2024 16:30:00 CET | Pressmeddelande

Idag lägger Vänsterpartiet en motion som ska säkerställa att invånarna får den vård de behöver. Region Skånes stora budgetunderskott pressar hårt på den skånska vården – nu vill V att budgeten ska planeras utifrån vårdbehoven i stället för att inskränka invånarnas rätt till vård med en alltför snäv ekonomisk ram. "Det går inte att dra ner mer på personalen. Då riskerar vi patienternas liv. Det var budskapet från kvinnokliniken i Lund som jag besökte idag", säger Nooshi Dadgostar efter skånebesöket.

Fortsatta nedskärningar på Helsingborgs lasarett: steg 2 ska spara ytterligare 150 miljoner6.3.2024 16:59:54 CET | Pressmeddelande

Det var i slutet av januari som det senaste sparpaketet antogs på Helsingborgs lasarett – ett beräknat underskott på 450 miljoner skulle minskas med åtgärder motsvarande 200 miljoner i nedskärningar. Nyheten om att antalet undersköterskor skulle minska med 50 personer var en av åtgärderna som inte mottogs med värme i den redan hårt pressade verksamheten. På dagens möte med sjukhusnämnden framlades steg två i besparingsplanen, trots att förvaltningen redan varnat för negativa effekter på vården.