V-förslag: Slopa avgiften för skyddat boende

Vänsterpartiet Stockholms stad föreslår att staden ska slopa egenavgiften för skyddat boende. Egenavgiften är den avgift som den som vistas på ett skyddat boende får betala, och idag ligger kostnaden på 70 kr per dag. Vänsterpartiet menar att det är en onödig summa att kräva av den som är utsatt för våld och som måste söka skydd för att rädda sitt liv.

- Kommunen har råd att betala hela beloppet för den som måste vistas på skyddat boende, så egentligen är det obegripligt att den här avgiften finns. Brottsoffer ska inte behöva betala för att komma undan sin förövare, säger Alexandra Mattsson Åkerström (V), vice ordförande i socialnämnden.

Idag antar socialnämnden i Stockholms stad nya riktlinjer för handläggning av avgifter för vård och olika typer av boenden, och Vänsterpartiet menar att det vore ett lämpligt tillfälle att helt göra sig av med egenavgiften för skyddat boende, vilket man också kommer att lägga förslag om.

- Ekonomin ska aldrig vara ett hinder för någon att söka sig till ett skyddat boenden. Dessutom är kvinnor som är utsatta för våld är ofta även ekonomiskt utsatta, och då ska man inte behöva fundera på vad det kostar att söka skydd. Istället borde vi göra allt vi kan för att sänka trösklarna för att söka hjälp, säger Alexandra Mattson Åkerström.