V: Förslaget om strejkrätten är eftergifter till arbetsgivarsidan

Det ska vara olagligt att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden, som inte syftar till att uppnå ett kollektivavtal. Det har LO, TCO och SACO kommit överens med Svenskt Näringsliv. Förslaget läggs fram med anledning av konflikten i Göteborgs hamn.

- Det här är eftergifter till arbetsgivarsidan. I fallet Göteborgs hamn är det arbetsgivarsidan som bär huvudansvaret för den uppkomna situationen, inte arbetstagarna, säger Ali Esbati, arbetsmarknads-politisk talesperson för Vänsterpartiet.

Bakgrunden till överenskommelsen är den utdragna konflikten i Göteborgs hamn, där icke kollektivavtalsbundna Hamnarbetarförbundet genomfört stridsåtgärder för att få igenom sina krav på arbetsgivaren APM Terminals. Arbetsgivaren har bland annat svarat med stora lockouter. Hamnarbetarförbundet är det största facket i Göteborgs hamn, men har inte kollektivavtal med arbetsgivaren.

Hamnkonflikten var en förevändning för regeringen att tillsätta en utredning, som ursprungligen skulle presenteras den 31 maj, med uppdrag att se över strejkrätten. Regeringen öppnade då upp för inskränkningar av strejkrätten.

Det nya förslaget från de stora fackliga och arbetsgivarorganisationerna ska överlämnas i dag till arbetsmarknadsminister Ylva Johansson

- Det är bättre att parterna har kommit överens än att regeringen gör det här helt på egen hand. Men det är konstigt att utifrån hotet om en utredning, som aldrig borde tillsatts, komma fram till inskränkningar som ska accepteras för att de är bättre än vad som hotades med från början i utredningen. Det är väldigt olyckligt, säger Ali Esbati.

Vänsterpartiets presstjänst

Lotta Johnsson Fornarve svepte Björn Söder ur talmansstolen  – en seger för demokratin24.9.2018 16:47Pressmeddelande

Vänsterpartiets Lotta Johnsson Fornarve fick flest röster i omröstningen om posten som riksdagens andre vice talman. – Det känns fantastiskt hedrande. Jag känner mig också lättad över att riksdagen har markerat att Sverigedemokraterna inte är ett parti som alla andra. Vi kan inte ha en talman som inte står upp för alla människors lika värde, säger Lotta Johnsson Fornarve. Lotta Johnsson Fornarve valdes in i riksdagen 2014 och har under mandatperioden suttit i civilutskottet, Europarådet, arbetande ersättare i utrikesutskottet, försvarsutskottet och försvarsberedningen. Sedan 2017 är hon Vänsterpartiets försvarspolitiska talesperson och hon har tidigare suttit med i Vänsterpartiets partistyrelse. Lotta Johnsson Fornarve har även varit internationell sekreterare för ISAK, en paraplyorganisation mot apartheid, och suttit i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i Oxelösund och Linköping. – Det här är väldigt glädjande. Nu har riksdagen visat att man inte vill ha en talman som uttrycker sig