V: Förslaget om strejkrätten är eftergifter till arbetsgivarsidan

Det ska vara olagligt att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden, som inte syftar till att uppnå ett kollektivavtal. Det har LO, TCO och SACO kommit överens med Svenskt Näringsliv. Förslaget läggs fram med anledning av konflikten i Göteborgs hamn.

- Det här är eftergifter till arbetsgivarsidan. I fallet Göteborgs hamn är det arbetsgivarsidan som bär huvudansvaret för den uppkomna situationen, inte arbetstagarna, säger Ali Esbati, arbetsmarknads-politisk talesperson för Vänsterpartiet.

Bakgrunden till överenskommelsen är den utdragna konflikten i Göteborgs hamn, där icke kollektivavtalsbundna Hamnarbetarförbundet genomfört stridsåtgärder för att få igenom sina krav på arbetsgivaren APM Terminals. Arbetsgivaren har bland annat svarat med stora lockouter. Hamnarbetarförbundet är det största facket i Göteborgs hamn, men har inte kollektivavtal med arbetsgivaren.

Hamnkonflikten var en förevändning för regeringen att tillsätta en utredning, som ursprungligen skulle presenteras den 31 maj, med uppdrag att se över strejkrätten. Regeringen öppnade då upp för inskränkningar av strejkrätten.

Det nya förslaget från de stora fackliga och arbetsgivarorganisationerna ska överlämnas i dag till arbetsmarknadsminister Ylva Johansson

- Det är bättre att parterna har kommit överens än att regeringen gör det här helt på egen hand. Men det är konstigt att utifrån hotet om en utredning, som aldrig borde tillsatts, komma fram till inskränkningar som ska accepteras för att de är bättre än vad som hotades med från början i utredningen. Det är väldigt olyckligt, säger Ali Esbati.

Vänsterpartiets presstjänst

Momodou Jallow (V) prisas av legendariske medborgarrättskämpen Jesse Jackson16.6.2018 08:59Pressmeddelande

Momodou Jallow, den antirasistiske aktivisten, demokratikämpen och Vänsterpartiets riksdagsledamot, har tilldelats 2018 års Global Leadership Award av medborgarrättskämpen Jesse Jackson, en av Martin Luther Kings närmaste medarbetare. - Det går inte att förklara hur ärad jag är, säger en rörd Momodou Jallow. Jag är en enkel aktivist här i Sverige och Europa, som kämpar för att människors livsvillkor ska bli bättre. Att han sett mitt arbete och vill förära mig en utmärkelse betyder enormt mycket för mig, och för Vänsterpartiet. I motiveringen till priset, som delades ut i Chicago igår kväll under den årliga galan Rainbow Push Coalition, står om Momodou Jallow: ”.. för er outtröttliga strävan och enastående ledarskap i att förespråka ett rättvist och mångfaldigt globalt samhälle. Ett samhälle befriat från diskriminering och intolerans” - Jag pratar om rasism i förhållande till klass. Jag pratar om omfördelning av makt och resurser som nödvändiga för en antirasistisk kamp. Jag vet att Jes