V: Förslaget om strejkrätten är eftergifter till arbetsgivarsidan

Det ska vara olagligt att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden, som inte syftar till att uppnå ett kollektivavtal. Det har LO, TCO och SACO kommit överens med Svenskt Näringsliv. Förslaget läggs fram med anledning av konflikten i Göteborgs hamn.

- Det här är eftergifter till arbetsgivarsidan. I fallet Göteborgs hamn är det arbetsgivarsidan som bär huvudansvaret för den uppkomna situationen, inte arbetstagarna, säger Ali Esbati, arbetsmarknads-politisk talesperson för Vänsterpartiet.

Bakgrunden till överenskommelsen är den utdragna konflikten i Göteborgs hamn, där icke kollektivavtalsbundna Hamnarbetarförbundet genomfört stridsåtgärder för att få igenom sina krav på arbetsgivaren APM Terminals. Arbetsgivaren har bland annat svarat med stora lockouter. Hamnarbetarförbundet är det största facket i Göteborgs hamn, men har inte kollektivavtal med arbetsgivaren.

Hamnkonflikten var en förevändning för regeringen att tillsätta en utredning, som ursprungligen skulle presenteras den 31 maj, med uppdrag att se över strejkrätten. Regeringen öppnade då upp för inskränkningar av strejkrätten.

Det nya förslaget från de stora fackliga och arbetsgivarorganisationerna ska överlämnas i dag till arbetsmarknadsminister Ylva Johansson

- Det är bättre att parterna har kommit överens än att regeringen gör det här helt på egen hand. Men det är konstigt att utifrån hotet om en utredning, som aldrig borde tillsatts, komma fram till inskränkningar som ska accepteras för att de är bättre än vad som hotades med från början i utredningen. Det är väldigt olyckligt, säger Ali Esbati.

Vänsterpartiets presstjänst

Vänsterpartiet: Höj brottsskadeersättningen till våldsutsatta kvinnor10.12.2018 08:00Pressmeddelande

Vänsterpartiet vill utreda hur brottsskadeersättningen kan utvecklas för att bättre motsvara våldsutsatta kvinnors verkliga behov av ekonomiskt stöd. - Metoorörelsen har visat oss alla på behovet av långtgående samhällsförändringar när det gäller synen på mäns våld och sexuella övergrepp mot kvinnor. Det är dags att erkänna även de ekonomiska konsekvenserna och ge våldsutsatta kvinnor skälig ersättning, säger Linda Westerlund Snecker, rättspolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Forskning om mäns våld mot kvinnor visar att alla kvinnor som råkar ut för våld som leder till sjukhusvård, oavsett utbildning, löper en kraftigt förhöjd risk att få låga inkomster och att behöva försörjningsstöd. Även barnen till våldsutsatta kvinnor drabbas hårt av den försämrade ekonomiska situationen. - Vänsterpartiet reagerar starkt på det faktum att misshandlade kvinnor i så hög grad även blir fattiga kvinnor. Samhällets oförmåga hittills, att erkänna mäns våld och vad det kostar oss alla, är helt oaccepta