V: Förslaget om strejkrätten är eftergifter till arbetsgivarsidan

Det ska vara olagligt att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden, som inte syftar till att uppnå ett kollektivavtal. Det har LO, TCO och SACO kommit överens med Svenskt Näringsliv. Förslaget läggs fram med anledning av konflikten i Göteborgs hamn.

- Det här är eftergifter till arbetsgivarsidan. I fallet Göteborgs hamn är det arbetsgivarsidan som bär huvudansvaret för den uppkomna situationen, inte arbetstagarna, säger Ali Esbati, arbetsmarknads-politisk talesperson för Vänsterpartiet.

Bakgrunden till överenskommelsen är den utdragna konflikten i Göteborgs hamn, där icke kollektivavtalsbundna Hamnarbetarförbundet genomfört stridsåtgärder för att få igenom sina krav på arbetsgivaren APM Terminals. Arbetsgivaren har bland annat svarat med stora lockouter. Hamnarbetarförbundet är det största facket i Göteborgs hamn, men har inte kollektivavtal med arbetsgivaren.

Hamnkonflikten var en förevändning för regeringen att tillsätta en utredning, som ursprungligen skulle presenteras den 31 maj, med uppdrag att se över strejkrätten. Regeringen öppnade då upp för inskränkningar av strejkrätten.

Det nya förslaget från de stora fackliga och arbetsgivarorganisationerna ska överlämnas i dag till arbetsmarknadsminister Ylva Johansson

- Det är bättre att parterna har kommit överens än att regeringen gör det här helt på egen hand. Men det är konstigt att utifrån hotet om en utredning, som aldrig borde tillsatts, komma fram till inskränkningar som ska accepteras för att de är bättre än vad som hotades med från början i utredningen. Det är väldigt olyckligt, säger Ali Esbati.

Vänsterpartiets presstjänst

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CESTPressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år