V: Förslaget om strejkrätten är eftergifter till arbetsgivarsidan

Det ska vara olagligt att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden, som inte syftar till att uppnå ett kollektivavtal. Det har LO, TCO och SACO kommit överens med Svenskt Näringsliv. Förslaget läggs fram med anledning av konflikten i Göteborgs hamn.

- Det här är eftergifter till arbetsgivarsidan. I fallet Göteborgs hamn är det arbetsgivarsidan som bär huvudansvaret för den uppkomna situationen, inte arbetstagarna, säger Ali Esbati, arbetsmarknads-politisk talesperson för Vänsterpartiet.

Bakgrunden till överenskommelsen är den utdragna konflikten i Göteborgs hamn, där icke kollektivavtalsbundna Hamnarbetarförbundet genomfört stridsåtgärder för att få igenom sina krav på arbetsgivaren APM Terminals. Arbetsgivaren har bland annat svarat med stora lockouter. Hamnarbetarförbundet är det största facket i Göteborgs hamn, men har inte kollektivavtal med arbetsgivaren.

Hamnkonflikten var en förevändning för regeringen att tillsätta en utredning, som ursprungligen skulle presenteras den 31 maj, med uppdrag att se över strejkrätten. Regeringen öppnade då upp för inskränkningar av strejkrätten.

Det nya förslaget från de stora fackliga och arbetsgivarorganisationerna ska överlämnas i dag till arbetsmarknadsminister Ylva Johansson

- Det är bättre att parterna har kommit överens än att regeringen gör det här helt på egen hand. Men det är konstigt att utifrån hotet om en utredning, som aldrig borde tillsatts, komma fram till inskränkningar som ska accepteras för att de är bättre än vad som hotades med från början i utredningen. Det är väldigt olyckligt, säger Ali Esbati.

Vänsterpartiets presstjänst

Jonas Sjöstedt och Nooshi Dadgostar gör klassresa från Alby till Djursholm8.8.2018 10:00Pressmeddelande

Vänsterpartiet går till val på jämlikhet. Klassklyftorna har ökat kraftigt och vi vill omfördela för att få ett samhälle som är bra för alla, inte bara några få. På torsdag kommer Jonas Sjöstedt och Nooshi Dadgostar, vice ordförande, att åka från Alby, ett av Sveriges fattigaste områden, till Djursholm, ett av de allra rikaste. Klassresan avslutas med en pressträff utanför Djursholms slott/Danderyds kommunhus. Välkomna.