V går till EU-val för klimatet och mot högerextremism

Klimatkrisen och den framväxande fascismen. Att arbeta mot detta står i fokus för Vänsterpartiets EU-valrörelse enligt förslaget till valplattform som Jonas Sjöstedt presenterade idag.

– Klimatkrisen kräver handling. Samtidigt sveper en våg av högerextremism fram och riskerar vinna mark i EU-valet. Men den nyliberala politik som har dominerat EU så länge göder på problemen istället för att lösa dem. Tillsammans med andra vänsterrörelser i Europa är vi motkraften och det ska vi göra tydligt inför EU-valet, säger Jonas Sjöstedt.

Partistyrelsens förslag till valplattform ska nu diskuteras i partiet och beslut tas på en valkonferens 16-17 februari.

– Fossilindustrin och deras lobbyister i EU försvårar arbetet för klimatet. Vi kan inte låta dem avgöra vår framtid. Därför behövs det partier som tar klimatkrisen på allvar och inte har en naiv inställning till EU, säger Jonas Sjöstedt.

I valplattformen tas också frågan om hur Vänsterpartiet arbetar i EU upp och att det inte är aktuellt för partiet att driva frågan om EU-utträde nu.

– Valet till EU-parlamentet i maj handlar om vad vi ska göra av EU-samarbetet, inte om utträde eller ej. Vi lever i en tid där fascismen och klimathotet måste mötas av en stark europeisk vänster. Den är vi en del av, säger Jonas Sjöstedt.

Jessica Nordh, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-076 22 90
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64

Vänsterpartiet: Höj brottsskadeersättningen till våldsutsatta kvinnor10.12.2018 08:00Pressmeddelande

Vänsterpartiet vill utreda hur brottsskadeersättningen kan utvecklas för att bättre motsvara våldsutsatta kvinnors verkliga behov av ekonomiskt stöd. - Metoorörelsen har visat oss alla på behovet av långtgående samhällsförändringar när det gäller synen på mäns våld och sexuella övergrepp mot kvinnor. Det är dags att erkänna även de ekonomiska konsekvenserna och ge våldsutsatta kvinnor skälig ersättning, säger Linda Westerlund Snecker, rättspolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Forskning om mäns våld mot kvinnor visar att alla kvinnor som råkar ut för våld som leder till sjukhusvård, oavsett utbildning, löper en kraftigt förhöjd risk att få låga inkomster och att behöva försörjningsstöd. Även barnen till våldsutsatta kvinnor drabbas hårt av den försämrade ekonomiska situationen. - Vänsterpartiet reagerar starkt på det faktum att misshandlade kvinnor i så hög grad även blir fattiga kvinnor. Samhällets oförmåga hittills, att erkänna mäns våld och vad det kostar oss alla, är helt oaccepta