V går till EU-val för klimatet och mot högerextremism

Klimatkrisen och den framväxande fascismen. Att arbeta mot detta står i fokus för Vänsterpartiets EU-valrörelse enligt förslaget till valplattform som Jonas Sjöstedt presenterade idag.

– Klimatkrisen kräver handling. Samtidigt sveper en våg av högerextremism fram och riskerar vinna mark i EU-valet. Men den nyliberala politik som har dominerat EU så länge göder på problemen istället för att lösa dem. Tillsammans med andra vänsterrörelser i Europa är vi motkraften och det ska vi göra tydligt inför EU-valet, säger Jonas Sjöstedt.

Partistyrelsens förslag till valplattform ska nu diskuteras i partiet och beslut tas på en valkonferens 16-17 februari.

– Fossilindustrin och deras lobbyister i EU försvårar arbetet för klimatet. Vi kan inte låta dem avgöra vår framtid. Därför behövs det partier som tar klimatkrisen på allvar och inte har en naiv inställning till EU, säger Jonas Sjöstedt.

I valplattformen tas också frågan om hur Vänsterpartiet arbetar i EU upp och att det inte är aktuellt för partiet att driva frågan om EU-utträde nu.

– Valet till EU-parlamentet i maj handlar om vad vi ska göra av EU-samarbetet, inte om utträde eller ej. Vi lever i en tid där fascismen och klimathotet måste mötas av en stark europeisk vänster. Den är vi en del av, säger Jonas Sjöstedt.

Jessica Nordh, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-076 22 90
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64

Vänsterpartiets affischer i EU-valet – så ser de ut23.4.2019 17:00:02 CESTPressmeddelande

Nu visar Vänsterpartiet sina affischer inför EU-valet. - EU-valet ser ut att bli det fjärde valet i rad då Vänsterpartiet växer. Vi fortsätter att få fler medlemmar och väljare. Det är helt logiskt – en helt ny generation växer fram och ser att klimatkrisen kräver stora förändringar och ett jämlikare samhälle. Vi är deras parti, säger Aron Etzler, Vänsterpartiets partisekreterare. Valaffischerna bifogas och kan även ses på Vänsterpartiets hemsida https://www.vansterpartiet.se/vansterpartiets-affischer-i-eu-valet-sa-ser-de-ut/ För mer information: Vänsterpartiets presstjänst 070-620 00 64