V gör sitt bästa val någonsin i Region Stockholm

Vänsterpartiet får 11,6 procent av rösterna i Region Stockholm. Det är partiets högsta valresultat någonsin i regionen, eller i dåvarande landstinget.

"Vi har gjort en väldigt stark valrörelse", säger Anna Sehlin (V). Foto: Anna Drvnik

När 99,8 procent av rösterna är räknade visar det preliminära valresultatet i Region Stockholm att Vänsterpartiet får 11,6 procent av väljarnas röster, vilket innebär 18 av 149 stolar i regionfullmäktige kommande fyra år.

– Det är naturligtvis väldigt glädjande att vi går framåt och att stödet för vår politik ökar. Det viktigaste för oss nu är att se till så att alla de väljare som har röstat på Vänsterpartiet också får se faktiska förändringar i sjukvården och kollektivtrafiken, säger Anna Sehlin (V), oppositionsråd i Region Stockholm.

Den tidigare toppnoteringen för V i regionen var valet 1998, då partiet fick 10,6 procent av rösterna, vilket gav 17 mandat. Partiet, som då leddes av Gudrun Schyman, slog rekord även i riksdagsvalet samma år med 12 procent av rösterna.

Resultatet i regionvalet skiljer sig mellan olika kommuner och stadsdelar. I Stockholms kommun får Vänsterpartiet hela 16,4 procent av rösterna i regionvalet, en rekordsiffra. Även i traditionellt borgerliga kommuner går Vänsterpartiet framåt. I Danderyd fick Vänsterpartiet en halv procent mer av rösterna än i förra valet, i Solna gick V fram med 0,8 procent.

– Vi har gjort en väldigt stark valrörelse där vi varit ute i hela länet och träffat många väljare. Stockholmarna har fått nog av borgerlig politik, med privatiseringar och nedskärningar i vården, det är tydligt. Nu är siktet inställt på att bilda ett nytt regionstyre med en bättre politisk inriktning för en mer jämlik region, säger Anna Sehlin.

I valet 2018 tangerade Vänsterpartiet toppnoteringen från 1998 och fick 10,6 procent av rösterna i Region Stockholm, och har de senaste fyra åren haft 16 mandat i regionfullmäktige och verkat i opposition. Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Miljöpartiet har styrt regionen senaste mandatperioden, men har i och med valresultatet förlorat sin majoritet. Hur ett nytt styre av Region Stockholm ska se ut är ännu oklart.