V: Helt fel att sälja lokal som kan bli boende för äldre hemlösa

Idag, på Micasas styrelsemöte, väntas ett beslut klubbas om att sälja en av stadens lokaler i Axelsberg. Vänsterpartiet tar strid mot förslaget och menar att fastigheten istället bör användas som boende för äldre hemlösa.

Det är fastigheten Västbo 1 i Axelsberg, Hägersten som ska säljas. En lokal där det länge har bedrivits olika typer av social verksamhet.

– Behovet av sådana här lokaler har inte på något sätt minskat och det här är en lämplig lokal som borde prövas som boende för äldre hemlösa. Vi i Vänsterpartiet har målsättningen att inga äldre i Stockholm ska vara hemlösa till år 2025, en ambition jag tycker att alla partier borde dela. Men för att klara det behövs kraftfulla insatser, Alexandra Mattsson Åkerström (V), vice ordförande i socialnämnden.

Det kommunala bolaget Micasa har inskrivet sitt budgetuppdrag från den blågröna majoriteten i Stockholm att de ska sälja fastigheter, något som Vänsterpartiet beskriver som ansvarslöst.

– Att ha ett krav på Micasa att sälja fastigheter samtidigt som det finns jättestora behov av bostäder på andra håll i staden framstår som mer och mer obegripligt. Det är en kortsiktig och ansvarslös politik från de blågrönas håll som inte tar hänsyn till helhetsbilden, säger Alexandra Mattsson Åkerström.

Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 15,4 %. Tillsammans med Miljöpartiet och Socialdemokraterna utgör vi det rödgröna styret i Stockholms stad. Vi arbetar tillsammans för ett öppet, jämlikt och klimatsmart Stockholm.