V: Helt fel att sälja lokal som kan bli boende för äldre hemlösa

Idag, på Micasas styrelsemöte, väntas ett beslut klubbas om att sälja en av stadens lokaler i Axelsberg. Vänsterpartiet tar strid mot förslaget och menar att fastigheten istället bör användas som boende för äldre hemlösa.

Det är fastigheten Västbo 1 i Axelsberg, Hägersten som ska säljas. En lokal där det länge har bedrivits olika typer av social verksamhet.

– Behovet av sådana här lokaler har inte på något sätt minskat och det här är en lämplig lokal som borde prövas som boende för äldre hemlösa. Vi i Vänsterpartiet har målsättningen att inga äldre i Stockholm ska vara hemlösa till år 2025, en ambition jag tycker att alla partier borde dela. Men för att klara det behövs kraftfulla insatser, Alexandra Mattsson Åkerström (V), vice ordförande i socialnämnden.

Det kommunala bolaget Micasa har inskrivet sitt budgetuppdrag från den blågröna majoriteten i Stockholm att de ska sälja fastigheter, något som Vänsterpartiet beskriver som ansvarslöst.

– Att ha ett krav på Micasa att sälja fastigheter samtidigt som det finns jättestora behov av bostäder på andra håll i staden framstår som mer och mer obegripligt. Det är en kortsiktig och ansvarslös politik från de blågrönas håll som inte tar hänsyn till helhetsbilden, säger Alexandra Mattsson Åkerström.

V: Oacceptabla oklarheter kring försäljningen av Gubbängens gymnasium och Gubbängshallen25.1.2022 11:34:28 CET | Pressmeddelande

Nu på måndag väntas kommunfullmäktige i Stockholms stad fatta beslut om en försäljning av gamla Gubbängens gymnasium till skandalomsusade Internationella Engelska skolan (IES). Vänsterpartiet är starkt kritiska till beslutet och menar att försäljningen innehåller oacceptabla oklarheter, bland annat saknas information om vad som kommer att hända med Gubbängshallen, som är inkluderad i affären.

V: Anställ fler för att hantera restriktionerna i stadens simhallar5.1.2022 12:12:19 CET | Pressmeddelande

Efter folkhälsomyndighetens senaste rekommendationer råder nu långa telefonköer till Stockholms simhallar för att boka tider. Många barnfamiljer hör av sig om att de får köa länge och förgäves när det bara går att boka tider inom två dagar. Vänsterpartiet är kritiska till att det blågröna styret efter nästan två år av pandemi fortfarande inte lyckats göra simhallarna mer tillgängliga.