V: HH-förbindelsen är ett statligt ansvar

Under dagens möte med Regionstyrelsen var frågan om Region Skånes medverkan i det konsortium som ska finansiera en tunnelförbindelse mellan Helsingborg-Helsingör uppe. Vänsterpartiet vill betona vikten av att se Öresundsregionen som en helhet där det bör läggas stor tyngd vid hållbara lösningar för både godstransporter, fjärrtåg och persontrafik framöver, där HH-förbindelsen är en viktig del. Regionen bör vara med och driva på för detta, men ansvaret för att finansiera satsningen bör ligga på nationell nivå, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet.

- Infrastruktursatsningarna över sundet är nationella frågor och Vänsterpartiet menar att det inte är rimligt att regionen redan nu dels aviserar att man vill skjuta till medel i någon form och dels vill gå in i delägande. Staten behöver ta sitt ansvar för den nationella infrastrukturen. Det är avgörande, säger Sara Svensson.

I den rapport som las fram den 28/1 pekas på en svårighet att brukarfinansiera tågtunneln. Tunnelförslagets branta lutning pekar mot att det blir uteslutet med passage för godståg och fjärrtåg. Vänsterpartiet ser det som viktigt att alternativen för regionen som helhet gör det möjligt för ökad godstransport på räls istället för på väg, och att det byggs goda möjligheter till fjärrtåg för klimatsmart resande till kontinenten.

- Vi behöver stora infrastruktursatsningar i Sverige och Skåne för att minska klimatpåverkan av transporter och få till stånd goda förbindelser för persontrafik, fjärrtrafik och gods. När det gäller Öresund så behöver vi ta ett helhetsgrepp för att hitta lösningar för framtiden. HH-förbindelsen är en intressant del i detta, avslutar Patrik Milton, ersättare för Vänsterpartiet i Regionstyrelsen.

Patrik MiltonLedamot i Regionfullmäktige, ersättare i Regionstyrelsen

Tel:0706-392106

V: Vi ska inte behöva trängas i kollektivtrafiken!10.5.2021 05:30:00 CEST | Pressmeddelande

Larmen om trängsel i kollektivtrafiken har inte mattats av. Nu när skolor och arbetsplatser så smått börjar öppna upp för minskad distansundervisning riskerar problemet att förvärras ytterligare. Det är många som inte har andra sätt att ta sig runt på, och personalen har rätt till en trygg arbetsmiljö. Skånetrafiken måste se över sätt att minska trängseln ombord, menar Vänsterpartiet.

V: Samverkan kring barn och unga - de som gör jobbet måste få förutsättningarna de behöver6.5.2021 15:13:29 CEST | Pressmeddelande

Under dagens möte med Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Skåne lämnade nämnden ett yttrande angående Region Skånes revisorers granskning av samverkan kring barn och unga med behov av samordnade insatser. Vänsterpartiet vill understryka att samverkan inte är bara en central åtgärd, utan bygger på att kunskap om förutsättningarna ges till alla de som jobbar med barnen.

V tar initiativ för ökat arbetsgivaransvar för våldsutsatta29.4.2021 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Förekomst av våld är alltför vanligt. På tre veckor har fem kvinnor i Sverige mördats av män. För att förebygga att män överhuvudtaget tar till våld krävs ett långsiktigt normförändrande arbete, men det behövs också direkta åtgärder här och nu för att upptäcka och erbjuda skydd till våldsutsatta. Inga fler ska behöva dö innan samhället agerar, menar Vänsterpartiet, som nu tar initiativ till förstärkta insatser för att öka möjligheterna för våldsutsatta att få hjälp.

V eniga med granskning: samverkan för barn och unga måste förbättras21.4.2021 11:15:00 CEST | Pressmeddelande

På dagens möte med Primärvårdsnämnden i Region Skåne lyfts en granskning av samverkansarbetet kring barn och unga med behov av samordnade insatser mellan region och kommun. Behovet av samverkan kan finnas för barn med social problematik, psykisk ohälsa, kroniska sjukdomar, funktionsnedsättning eller en kombination av dessa. Granskningen pekar på en ojämlikhet i hur väl arbetet fungerar mellan olika kommuner och ett antal områden som behöver förbättras. Vänsterpartiet vill understryka vikten av att få till ett välfungerande arbete för barn och unga som många gånger riskerar att falla mellan stolarna.