V: Inför fria SL-resor för alla asylsökande

Att ukrainare på flykt från kriget får åka gratis i Stockholms kollektivtrafik är bra. Men vi borde självklart visa samma solidaritet mot alla asylsökande som befinner sig i Stockholm, oavsett vilket land man flytt ifrån. Det föreslår Vänsterpartiet på dagens trafiknämnd.
Alla asylsökande i Stockholm borde få åka avgiftsfritt i kollektivtrafiken, tycker Anna Sehlin (V).

Region Stockholm har likt många andra storstadsregioner i Europa gett ukrainska medborgare möjligheten att åka kollektivt med passet som biljett.

– Vi i Vänsterpartiet är mycket glada över beslutet och stöder det fullt ut. Men det borde gälla alla flyktingar och asylsökande, säger Anna Sehlin (V), oppositionsråd i Region Stockholm.

Vänsterpartiet har tidigare, i samband med att många sökte skydd från kriget i Syrien, föreslagit att asylsökandes så kallade LMA-kort (Lagen om mottagande av asylsökande) ska gälla som biljett på Stockholms bussar och tunnelbanor.

– Ett liknande förslag är aktuellt i dag, för att visa solidaritet med alla flyktingar och asylsökande, och behandla dem lika oavsett vilket land man flytt ifrån. Avgiftsfria resor gör det också lättare att ta sig till aktiviteter och studier, och sänker trösklarna för att komma in i det svenska samhället, säger Anna Sehlin.

Vänsterpartiet i Region Stockholm lägger följande förslag till beslut i trafiknämnden, som sammanträder på tisdagseftermiddagen: “att alla flyktingar och asylsökande i en solidaritetshandling skyndsamt ges möjlighet att resa avgiftsfritt i kollektivtrafiken”.