V: Inga hinder kvar för nedläggning av Bromma flygplats

Idag gav regeringens utredare beskedet att Bromma flygplats kan avvecklas någon gång mellan åren 2025-2027. Utredaren menade också att det samhällsviktiga flyget kan flytta till Arlanda. Vänsterpartiet i Stockholms stad menar att beskedet visar att flygplatsen kan och bör avvecklas.

Vänsterpartiet har länge drivit frågan om en nedläggning av Bromma flygplats i syfte att minska flygets klimatpåverkan samt möjliggöra bostadsbyggande på marken där Bromma flygplats ligger.

- Det finns förstås en mängd olika omständigheter som påverkar nedläggningen och det är en besvikelse att utredaren inte bedömer det möjligt att göra snabbare, men samtidigt är det centrala att det ändå sker. Vi måste helt minska flygets klimatpåverkan och nu finns inga hinder kvar för en nedläggning av flygplatsen. säger Rikard Warlenius, klimatpolitisk talesperson V Stockholms stad.

Utredaren Magnus Persson drar två viktiga slutsatser. Dels att regeringen själv kan fatta beslut om nedläggning, och att det räcker att informera riksdagen om motiven. Dels att inrikesflyget kan rymmas på Arlanda. Vänsterpartiet menar dock att miljöaspekterna kunde ha lyfts fram ytterligare.

- Klimatfrågan fick inte särskilt mycket utrymme varken från infrastrukturministern eller från regeringens utredare, men det är en viktig faktor. Den här sommaren har inneburit värmerekord blandat med översvämningar och IPCC:s senaste rapport är glasklar. Vi måste minska utsläppen på alla vis som vi kan och Bromma flygplats är förstås en liten, men ändå betydelsefull del, säger Rikard Warlenius.

Fakta från Naturskyddsföreningen: ”Flyget står för två procent av utsläppen av koldioxid i hela världen. Det kan låta lite, men om flyget vore ett land så skulle det vara världens sjunde största sett till utsläpp. I de två procenten koldioxidutsläpp är inte effekten av utsläpp på hög höjd inräknad, med dessa dubblas siffran till 4–5 procent av människans globala klimatpåverkan. Alla utsläpp behöver vara nere på nära noll senast runt år 2050 för att nå målen i den internationella klimatöverenskommelsen Parisavtalet. Alltså behöver även flygets utsläpp vara nere på nära noll till dess.”