V: Inrätta en kvinnofridsfond för finansiering av skyddat boende

Vänsterpartiet i Stockholms stad vill inrätta en kvinnofridsfond för att säkerställa finansieringen av skyddat boende för våldsutsatta. Idag larmar kvinnojoursrörelsen om att en del kvinnor och barn inte beviljas tillräckligt långa placeringar på skyddat boende. Eftersom stadsdelsnämnderna idag saknar ett eget ekonomiskt anslag för våldsutsatta föreslår Vänsterpartiet därför att Stockholm stad inrättar en kvinnofridsfond för att hjälpa stadsdelarna med finansieringen och därmed säkerställer att ekonomin aldrig blir ett hinder för placering på skyddat boende.

- Att ta sig ur en våldsam relation är svårt och det är tyvärr inte ovanligt att kvinnor och barn inte får stanna på det skyddade boendet tillräckligt länge för att ett uppbrott ska komma till stånd. Vi vet också att kvinnor som mördas av en närstående ofta har varit i kontakt med socialtjänsten eller polisen, men att samhället ändå inte lyckats skydda dem från dödligt våld. Det är helt oacceptabelt. Ibland behövs en längre placering på skyddat boende, inte minst eftersom bostadsmarknaden är så svår i Stockholm, och då ska man få det. Det ska inte vara en fråga om pengar, säger Alexandra Mattson (V), vice ordförande i socialnämnden.

Vänsterpartiet föreslår att 15 miljoner kronor läggs i fonden första året för att sedan utvärderas.

- Stadsdelarna måste få de resurser som de behöver för att kunna hjälpa kvinnor som behöver fly en våldsam situation och söka skydd, det måste kommunen och de ansvariga politikerna se till. Med vårt förslag om en kvinnofridsfond skulle fler kvinnor och barn kunna få den hjälp och det skydd som de har rätt till, säger Alexandra Mattsson.

Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 15,4 %. Vi jobbar varje dag för att Stockholm ska bli en rättvis, jämställd och hållbar stad.

V-löfte: Satsa på nattis9.9.2022 10:44:10 CEST | Pressmeddelande

Alla föräldrar med yrken som gör att de måste arbeta på obekväm arbetstid, till exempel på nätter och helger, har rätt till barnomsorg på de tiderna. Idag finns dock bara en enhet för barnomsorg nattetid, så kallad nattis, i Stockholm och den fungerar inte så bra som den skulle kunna göra. Vänsterpartiet har därför som vallöfte att stadens barnomsorg på obekväm arbetstid ska byggas ut och förbättras både för barnen, föräldrarnas och personalens skull.

Vallöfte från Vänsterpartiet: minimera timanställningarna i Stockholms stad29.8.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minimera antalet timanställningar i Stockholms stad, det lovar Vänsterpartiet att göra om partiet är med och styr Stockholm efter valet. Den höga andelen tidsbegränsat anställda inom framförallt äldreomsorgen har länge varit ett problem i Stockholm, och lett till otrygghet för både anställda och de som verksamheterna vänder sig till. Det vill Vänsterpartiet nu få bukt med genom tecknandet av lokala kollektivavtal i stadens verksamheter samt liknande krav i LOV- och LOU-avtal för privat drivna välfärdsverksamheter.