V: Kräv att privata vårdgivare ska visa sin bokföring

Insynen och transparensen i de privata vårdbolagen måste öka. Vänsterpartiet i Region Stockholm föreslår nu krav på öppen bokföring i avtal med privata vårdgivare.

"Insynen i de privata vårdbolagen måste bli bättre", menar Jonas Lindberg (V).

Privata vårdgivare har i dag ingen skyldighet att redovisa hur de använder de skattepengar de får från regionen. Det vill Vänsterpartiet ändra på, genom att skriva in krav på öppen bokföring i avtalen med vårdgivarna.

– När vi skickar pengar till privata företag som ska bedriva vård på uppdrag av regionen borde det vara en fullständig självklarhet att vi också får insyn i hur pengarna används. Det tror jag att de allra flesta väljare håller med om, säger Jonas Lindberg, Vänsterpartiets sjukvårdspolitiska talesperson i Region Stockholm.

Öppen bokföring används bland annat av kommuner i Storbritannien, och är även vanligt i avtal med underleverantörer inom det svenska näringslivet.

Krav på öppen bokföring skulle öka transparensen och den demokratiska kontrollen över välfärden. Det skulle också, till skillnad från ett rakt vinstförbud, ge politiken verktyg att se till att skattepengar går till vård och ingenting annat.

– Insynen i de privata vårdbolagen måste bli bättre. Det handlar om att du som skattebetalare ska kunna känna dig trygg med att vårdens resurser används på ett så bra sätt som möjligt, säger Jonas Lindberg.

"Insynen i de privata vårdbolagen måste bli bättre", menar Jonas Lindberg (V).