(V) kräver att S:t Görans sjukhus får en förlossningsklinik 2022

På Regionstyrelsens extra sammanträde den 11/11 kommer Vänsterpartiet lägga ett förslag till beslut om att regionen ger S:t Görans sjukhus uppdraget att under 2022 påbörja arbetet med en ny förlossningsavdelning för att få fler platser. Det betyder att regionens tidigare beslut om att skjuta detta införande på framtiden måste rivas upp.
Anna Sehlin, regionråd (v) för Stockholm

Det saknas förlossningsplatser i Region Stockholm. Det barnmorskor, undersköterskor och läkare inom förlossningsvården kräver handlar om att få fler platser så det blir luft i systemet. Det är den bästa avlastningen som förlossningsvården kan få.

- Vi lyssnar till vårdpersonalen inom förlossningsvården. Dom vet vad dom pratar om. Förra året fick över 900 kvinnor föda på överfulla förlossningsavdelningar i Stockholm. I år ser statistiken sämre ut än för samma tidpunkt för ett år sedan. Nu måste politiken besluta om det nödvändiga tillskott av fler platser som så länge behövts, säger Anna Sehlin , regionråd (v) för Stockholm.

Regionens ”bombmatta” med åtgärder som lanseras av förlossningssamordnare Nicole Silverstolpe pratar om många förslag för att avlasta förlossningsvården. Men den absolut mest nödvändiga avlastningen, att skapa fler förlossningsplatser, lyser helt med sin frånvaro än så länge.

- Vi tycker det skandal att det moderatledda styret inte kan ta ansvar för det haveri som vårdval förlossning inneburit för födande i region Stockholm. 2016 försvann 4000 förlossningsplatser över en natt när BB Sofia lade ner. Marknaden har helt misslyckats med att skapa fler platser. Nu måste vi förtroendevalda ta det ansvaret och vi förväntar oss att alla som lyssnar till vårdpersonalens larm nu stöttar detta förslag avslutar Anna Sehlin.

Anna Sehlin, regionråd (v) för Stockholm