V kräver svar om kollektivtrafiken – varför väljer man att lägga ansvaret på individen och skära ner i trafik och service?

Skånetrafiken och Alliansledningen har under de senaste veckorna fått svidande kritik för att man mitt under brinnande pandemi drar in turer i kollektivtrafiken. I mindre tätbebyggda områden har morgon och kvällsbussar försvunnit medan stadsbussarna varit överfulla i rusningstid och det rekommenderade avståndet till andra passagerare är och har varit omöjligt att hålla. Samtidigt pressmeddelas det om stängningar av kundcentra för att de har färre kunder under Coronaåret. Har man övervägt effekterna innan man genomfört besluten? undrar Vänsterpartiet.

- Kollektivtrafiken är en grundbult för allt resande i regionen, säger Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet. Pandemin har slagit hårt mot många och att dessutom från regionens sida inte upprätthålla ett säkert resande har förvärrat läget ytterligare. Människor måste kunna ta sig till och från arbete och skola utan att riskera trängsel. Samtidigt är det ju så att alla som inte har 9-5-jobb fortfarande behöver kunna ta sig dit tidiga morgnar och sena kvällar.

I det svar som presenterats på frågorna kring de indragna turerna går att läsa att Skånetrafiken under hela pandemiperioden utgått från Folkhälsomyndighetens riktlinjer kring eget ansvar i kollektivtrafiken.

- Det är förvånande, menar Sara Svensson. Region Skåne har som ansvar att tillhandahålla kollektivtrafik till invånarna, varför har man valt att fokusera på de delar av rekommendationerna som säger att det är individens ansvar att inte trängas och inte, som i de andra storstadsregionerna, satt in extra trafik för att skydda passagerare och personal? Det är ett tydligt vägval tycker vi. Man har tänkt på ekonomin för kollektivtrafiken utan att tänka på samhällseffekterna.

Innan pandemin slog till bytte man biljettsystem inom Skånetrafiken, ett byte som resulterade i timslånga köer utanför kundcentra där man kunde ställa frågor och skaffa nya resandekort. Under pandemin har munskydd delats ut från kundcentra och frågor kring t.ex. gällande restriktioner kring resor till Danmark besvarats. Nu menar Skånetrafiken att kundcentren inte besökts tillräckligt under bland annat detta år och att kommersiella aktörer ska ta över deras ansvar i t.ex. Lund och Kristianstad.

- Att inte fler besökt kundcentren bör ha samband med pandemin, och att den grupp som använder appar och internet minst också är den som starkt rekommenderats att stanna inne och inte röra sig bland folk. Det finns ett digitalt utanförskap i Sverige där över en halv miljon människor inte använder internet varje dag, många av dem är äldre personer. Vi måste ha kundcenter för att ge en möjlighet att hjälpa våra resenärer när appar och hemsidor inte räcker till. Att man nyttjar pandemin för att genomföra servicenedskärningar är oroväckande, avslutar Sara Svensson.

Frågorna debatteras under dagens möte med Regionfullmäktige i Region Skåne, dels i interpellationsdebatten och dels under enkla frågor.

Läs mer om Vänsterpartiets ställningstaganden kring kollektivtrafiken under Coronapandemin här och här.

Följ debatten här.

Se hela dagordningen för mötet här.

Strejk inom privat omsorg: dags att återta verksamheten i egen regi!13.1.2021 12:11:39 CETPressmeddelande

Vänsterpartiet stöttar strejkvarsel inom privat omsorg! Fackförbundet Kommunal gick förra veckan ut med varsel om strejk då förhandlingarna med de privata vårdföretagen kört fast. De anställda har fått nog. Den femtonde januari går man in i steg ett av strejken, och om man fortfarande inte får gehör upphör arbetet på vissa arbetsplatser helt en vecka senare. Vänsterpartiet stöttar de anställda i strejken. Vinster i välfärden ska aldrig gå före behoven hos de äldre, boende, patienter och personal!

V vill få stopp på onödiga runtflyttningar i vården13.11.2020 13:06:33 CETPressmeddelande

Vårdplatsbristen i Skåne har skapat ett system där det inte är ovanligt att patienter flyttas mellan avdelningar. När flyttar sker av medicinska skäl, att man är färdigbehandlad eller behöver expertis från en annan avdelning, är detta naturligtvis helt rätt. Det är dock problematiskt med de mycket vanliga flyttar som sker för att platsen behövs av en annan patient, inte för att man själv är färdigbehandlad. Det leder till slitsamma förflyttningar och drabbar ofta multisjuka patienter som mått mycket bättre av att få stanna i lugn och ro på samma avdelning, menar Vänsterpartiet: