V kritiska till bristande uppföljning av familjehem

Vänsterpartiet riktar kritik mot socialborgarrådet Jan Jönsson för den bristande uppföljningen av barn som är placerade i familjehem. Detta efter att ett 4-årigt barn placerat av socialtjänsten i Stockholm misstänks ha utsatts för svält och våld i sitt familjehem.

Vänsterpartiet har idag lämnat in en interpellation med kritik mot socialborgarrådet Jan Jönsson på grund av den bristande uppföljning som gjorts av familjehem i samband med coronapandemin. Stockholms stad har enligt den senaste rapporten över 2000 barn placerade i heldygnsvård såsom familjehem eller HVB. Stadens enhetschefer uppger att pandemin har påverkat kvaliteten i vissa utredningar och att handläggare inte har kunnat följa upp ärenden som planerat, utan att en del skötts på telefon.

- Ett av de viktigaste uppdragen samhället har är att ta hand om de barn som inte har någon som klarar av det. Visst har det varit en pandemi men uppföljningen av de här barnens situation borde inte ha skjutits på. Det har inte varit för barnens bästa och vi undrar om socialborgarrådet kan garantera att andra barn nu får de uppföljningar som behövs. Det här är ett politiskt ansvar och kan inte landa på varje enskild handläggare, säger Alexandra Mattsson Åkerström (V), vice ordförande i socialnämnden.

De frågor Vänsterpartiet riktar till socialborgarrådet Jan Jönsson är om han kan garantera att placerade barn får de uppföljningar som ska göras trots pandemin och att de barn som inte fått enskilda barnsamtal och besök av handläggare nu får det, samt om han delar uppfattningen att uppföljningar under pandemin endast ska göras där det bedöms som ”nödvändigt”, vilket en del stadsdelar enligt uppgift haft som riktlinje.

V: Anställ fler för att hantera restriktionerna i stadens simhallar5.1.2022 12:12:19 CET | Pressmeddelande

Efter folkhälsomyndighetens senaste rekommendationer råder nu långa telefonköer till Stockholms simhallar för att boka tider. Många barnfamiljer hör av sig om att de får köa länge och förgäves när det bara går att boka tider inom två dagar. Vänsterpartiet är kritiska till att det blågröna styret efter nästan två år av pandemi fortfarande inte lyckats göra simhallarna mer tillgängliga.