V: Låt staden bygga och förvalta den nya gymnasieskolan i Slakthusområdet

Ännu en skolaffär där staden säljer till en privat aktör håller på att klubbas i Stockholms stad när en ny gymnasieskola ska byggas i Slakthusområdet. Vänsterpartiet vill att avtalet rivs upp och att staden istället själva ska bygga och driva skolan.
Stockholms stad borde själva äga och förvalta skolan menar Clara Lindblom (V).

Den styrande majoriteten i Stockholms stad vill ge Atrium Ljungberg i uppdrag att bygga en gymnasieskola i Slakthusområdet, för att sedan låta stadens skolfastighetsbolag SISAB hyra in sig, och i sin tur hyra ut till utbildningsnämnden. Beslutet väntas tas på Kommunfullmäktige den 25 april trots att både SISAB och utbildningsnämnden varnat för att lösningen blir dyrare än om staden själv bygger och förvaltar skolan.

- Låter man detta passera så är det med helt öppna ögon som man beslutar om en lösning som blir sämre och dyrare för Stockholmarna. I slutändan går det ut över elever och lärare, säger Clara Lindblom, oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet i Stockholms stad.

Gymnasieskolan ska ge plats åt 800 elever och har planeras vara igång till höstterminen 2026. Vänsterpartiet lyfter fram att SISAB lånar billigare än privata bolag, som dessutom har krav på hög avkastning från aktieägarna, och sätter hyran enligt en självkostnadsprincip. Det innebär att hyran är hög när byggnaden är ny men sjunker för varje år. På lång sikt blir det billigare för kommunen att själva äga skolan. Även fastighetsnämndens plan på att bygga en fullstor idrottshall i Slakthusområdet har ersatts av en privat etablering.

- Slakthusområdet är ett utmärkt läge för en både kommunal gymnasieskola och en idrottshall, inte minst för att elever från hela Söderort och Södermalm kan mötas där. Kommunen har ansvaret för att alla ska få en bra skolplats och då måste vi också äga och förvalta skolorna, säger Clara Lindblom.

En skolaffär i många led

1. Staden äger marken i Slakthusområdet men istället för att själva bygga gymnasieskolan så ges det privata bolaget Atrium Ljungberg en markanvisning för skolbygget.

2. SISAB och Atrium Ljungberg ska i ett samarbete bygga skolfastigheten. Bygget överlåts sedan till Atrium Ljungberg.

3. SISAB har i ett intentionsavtal förbundit sig till att hyra in sig hos Atrium Ljungberg. I nuläget pågår fortfarande hyresförhandlingen samtidigt som detaljplanearbetet pågår.

4. Sedan ska SISAB i sin tur hyra ut skolan till utbildningsnämnden.

Stockholms stad borde själva äga och förvalta skolan menar Clara Lindblom (V).
Bild på Clara Lindblom, oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet i Stockholms stad