V-löftet: Rusta upp Tensta Centrum

Vänsterpartiet i Stockholms stad blickar mot maktskifte i staden och ser fram emot att göra verklighet av planerna av en storsatsning på Tensta Centrum. Det blågröna styret har misslyckats med att ta tillvara på Tenstas potential menar Vänsterpartiet.

Clara Lindblom, oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet i Stockholms stad. Foto: Maurits Otterloo.

Liksom många andra förorter har stadsdelen urholkats på offentlig och kommersiell service genom åren. 2007 sålde det Moderatledda styret Tensta Centrum till Boultbee vilket ledde till att centrumet länge saknade en seriös och långsiktig ägare. Försäljningen har kritiserats hårt för att den ledde till chockhöjda hyror och kraftigt försämrad service.

- Jag är själv uppvuxen i Tensta och det smärtar mig att se hur det blågröna styret fortsatt sälja ut fastigheter i Tensta istället för att satsa på kultur- och föreningslivet. Tenstaborna förtjänar bättre, säger Clara Lindblomoppositionsborgarråd och etta på Vänsterpartiets lista till kommunfullmäktige.

Utvecklingen fortsatte åt fel håll när stadsdelsförvaltningen fick flytta och Tensta gymnasium och Tensta Träff stängdes. En försäljning av gymnasiet drevs till slut igenom i våras, trots protester från bland andra Vänsterpartiet som föreslog att staden istället skulle göra ett kulturcentrum av lokalerna, med till exempel konstnärsateljéer, danstudios och replokaler.

- Nu är det dags att satsa på Tensta och ta ett helhetsgrepp om vår fantastiska stadsdel. Vi vill bland annat ha bättre belysning, tryggare miljöer och mer utrymme för grönska, kultur och möten, säger Rashid Mohammed, vice ordförande för Spånga-Tenstas stadsdelsnämnd.

Vänsterpartiet vill ge exploateringsnämnden i samarbete med både stadsdelsnämnden och stadsbyggnadsnämnden såväl som boende i orten att starta upp ett arbete för att rusta upp och utveckla centrum.

Några av åtgärderna Vänsterpartiet skulle vilja se är:

• En upprustning av centrumbyggnaden och båda tunnelbaneuppgångarna.
  • Förbättrad belysning och upprustade gångbanor.
  • Ett lyft av Tenstagången, till exempel genom moderna butiks- och verksamhetslokaler i gatuplan.
  • Bättre struktur för torghandeln och mer plats för grönska, uteserveringar, kultur och sociala möten.

Rashid Mohammed, vice ordförande för Spånga-Tenstas stadsdelsnämnd. Foto: Maurits Otterloo.

Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 15,4 %. Vi jobbar varje dag för att Stockholm ska bli en rättvis, jämställd och hållbar stad.

V-löfte: Satsa på nattis9.9.2022 10:44:10 CEST | Pressmeddelande

Alla föräldrar med yrken som gör att de måste arbeta på obekväm arbetstid, till exempel på nätter och helger, har rätt till barnomsorg på de tiderna. Idag finns dock bara en enhet för barnomsorg nattetid, så kallad nattis, i Stockholm och den fungerar inte så bra som den skulle kunna göra. Vänsterpartiet har därför som vallöfte att stadens barnomsorg på obekväm arbetstid ska byggas ut och förbättras både för barnen, föräldrarnas och personalens skull.

V: Inrätta en kvinnofridsfond för finansiering av skyddat boende6.9.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vänsterpartiet i Stockholms stad vill inrätta en kvinnofridsfond för att säkerställa finansieringen av skyddat boende för våldsutsatta. Idag larmar kvinnojoursrörelsen om att en del kvinnor och barn inte beviljas tillräckligt långa placeringar på skyddat boende. Eftersom stadsdelsnämnderna idag saknar ett eget ekonomiskt anslag för våldsutsatta föreslår Vänsterpartiet därför att Stockholm stad inrättar en kvinnofridsfond för att hjälpa stadsdelarna med finansieringen och därmed säkerställer att ekonomin aldrig blir ett hinder för placering på skyddat boende.

Vallöfte från Vänsterpartiet: minimera timanställningarna i Stockholms stad29.8.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minimera antalet timanställningar i Stockholms stad, det lovar Vänsterpartiet att göra om partiet är med och styr Stockholm efter valet. Den höga andelen tidsbegränsat anställda inom framförallt äldreomsorgen har länge varit ett problem i Stockholm, och lett till otrygghet för både anställda och de som verksamheterna vänder sig till. Det vill Vänsterpartiet nu få bukt med genom tecknandet av lokala kollektivavtal i stadens verksamheter samt liknande krav i LOV- och LOU-avtal för privat drivna välfärdsverksamheter.