V-löftet: Rusta upp Tensta Centrum

Vänsterpartiet i Stockholms stad blickar mot maktskifte i staden och ser fram emot att göra verklighet av planerna av en storsatsning på Tensta Centrum. Det blågröna styret har misslyckats med att ta tillvara på Tenstas potential menar Vänsterpartiet.
Clara Lindblom, oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet i Stockholms stad. Foto: Maurits Otterloo.

Liksom många andra förorter har stadsdelen urholkats på offentlig och kommersiell service genom åren. 2007 sålde det Moderatledda styret Tensta Centrum till Boultbee vilket ledde till att centrumet länge saknade en seriös och långsiktig ägare. Försäljningen har kritiserats hårt för att den ledde till chockhöjda hyror och kraftigt försämrad service.

- Jag är själv uppvuxen i Tensta och det smärtar mig att se hur det blågröna styret fortsatt sälja ut fastigheter i Tensta istället för att satsa på kultur- och föreningslivet. Tenstaborna förtjänar bättre, säger Clara Lindblomoppositionsborgarråd och etta på Vänsterpartiets lista till kommunfullmäktige.

Utvecklingen fortsatte åt fel håll när stadsdelsförvaltningen fick flytta och Tensta gymnasium och Tensta Träff stängdes. En försäljning av gymnasiet drevs till slut igenom i våras, trots protester från bland andra Vänsterpartiet som föreslog att staden istället skulle göra ett kulturcentrum av lokalerna, med till exempel konstnärsateljéer, danstudios och replokaler.

- Nu är det dags att satsa på Tensta och ta ett helhetsgrepp om vår fantastiska stadsdel. Vi vill bland annat ha bättre belysning, tryggare miljöer och mer utrymme för grönska, kultur och möten, säger Rashid Mohammed, vice ordförande för Spånga-Tenstas stadsdelsnämnd.

Vänsterpartiet vill ge exploateringsnämnden i samarbete med både stadsdelsnämnden och stadsbyggnadsnämnden såväl som boende i orten att starta upp ett arbete för att rusta upp och utveckla centrum.

Några av åtgärderna Vänsterpartiet skulle vilja se är:

• En upprustning av centrumbyggnaden och båda tunnelbaneuppgångarna.
  • Förbättrad belysning och upprustade gångbanor.
  • Ett lyft av Tenstagången, till exempel genom moderna butiks- och verksamhetslokaler i gatuplan.
  • Bättre struktur för torghandeln och mer plats för grönska, uteserveringar, kultur och sociala möten.

Rashid Mohammed, vice ordförande för Spånga-Tenstas stadsdelsnämnd. Foto: Maurits Otterloo.