V motionerar om tillit - Låt välfärdsarbetarnas kunskap och erfarenhet styra i verksamheterna!

Tillitsbaserad styrning är ett begrepp som ofta används i samtal om styrning inom offentliga organisationer, men steget mellan att uppskatta idén och att använda den inom den egna verksamheten är många gånger långt. Nu vill Vänsterpartiet att Region Skåne gör gemensam sak med fackförbunden och tar fram en strategi för att öka personalens möjligheter till inflytande och makt i verksamheterna.

- Trots positiva exempel och utredningar som visar att tillitsbaserad styrning fungerar väl har vardagen för välfärdens medarbetare ofta snarare präglats av detaljstyrning och just brist på tillit. Med erfarenheterna från pandemin vill vi att regionen tillsammans med personalen och de fackliga organisationerna sätter fart på förändringen, säger Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Region Skåne. I andra organisationer ser vi att effekterna av tillitsbaserade organisationer ger större engagemang hos de anställda, bättre arbetsmiljö, minskad sjukfrånvaro och mindre personalomsättning. Tyvärr har Alliansen i Skåne under mandatperioden istället fokuserat på att ge möjligheter att avknoppa verksamheter trots fackföreningars samlade kritik, vilket är att gå helt åt andra hållet, menar Sara Svensson.

Sedan 90-talet har marknadsbaserade organisationsmodeller påverkat hur sjukvård organiseras och New Public Management (NPM) med just-in-time-tankesätt från det löpande bandet har påverkat allt från personalbemanning till lagerhållning. Samtidigt är Region Skånes målsättningar på det personalpolitiska området höga. Man vill vara en ”attraktiv arbetsgivare” och i budgeten för 2021 slås det fast att man ska ”erbjuda hälsofrämjande arbetsplatser, bra möjligheter till utveckling för medarbetarna och ledare som upprätthåller ett lyssnande, närvarande ledarskap och aktivt arbetar för jämställda arbetsplatser”. Redan innan Corona-pandemin var dock arbetstakten i Region Skåne hög på många håll och personalomsättningen stor. Efter ett helt år av pandemikris har situationen inte blivit bättre.

- Det syns väldigt tydligt att nuvarande system inte fungerar, säger Angelica Svensson, representant för Vänsterpartiet i Regionala Utvecklingsnämnden. Syftet med tillitsbaserad styrning är att skapa en organisation med goda arbetsförhållanden som tar vara på medarbetarnas kompetens och engagemang och ger en god organisatorisk och social arbetsmiljö. Kloka och långsiktiga satsningar är avgörande för att tillsammans med all personal bygga en robust sjukvård för framtiden, avslutar hon.

Läs hela motionen här.

Angelica SvenssonLedamot i Regionfullmäktige, representant i Regionala Utvecklingsnämnden

Tel:073 - 929 44 39

V: Anpassa vårdens kassa efter invånarnas behov – inte tvärt om!11.3.2024 16:30:00 CET | Pressmeddelande

Idag lägger Vänsterpartiet en motion som ska säkerställa att invånarna får den vård de behöver. Region Skånes stora budgetunderskott pressar hårt på den skånska vården – nu vill V att budgeten ska planeras utifrån vårdbehoven i stället för att inskränka invånarnas rätt till vård med en alltför snäv ekonomisk ram. "Det går inte att dra ner mer på personalen. Då riskerar vi patienternas liv. Det var budskapet från kvinnokliniken i Lund som jag besökte idag", säger Nooshi Dadgostar efter skånebesöket.