V: Någonstans behöver man ta konsekvenserna av den förda personalpolitiken

Under dagens möte i regionfullmäktige stod sjukvårdpersonalens arbetssituation i fokus för Vänsterpartiet.

Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne deltog i debatten kring årsredovisningen för det gångna året:

- Många har tackat personalen för fantastiska insatser under året, men det behövs mer än tack. I årsredovisningen kan vi läsa om den tuffa arbetsmiljö som personalen har, och hur stora problem vårdplatsbristen leder till, säger Sara Svensson; Någonstans behöver man se konsekvenserna och besluta om politiska satsningar för en bättre arbetsmiljö, menar hon.

Under interpellationsdebatten hade Agneta Lenander, sjuksköterska och representant i hälso- och sjukvårdsnämnden en debatt med personalnämndens ordförande Pontus Lindberg (M). För tredje året i rad frågade hon om sommarplaneringen i sjukvården, en period när en stor del av personalen behöver ta ut sina semestrar. I år står man dessutom inför en stor andel uppskjuten vård och en stor brist på vårdplatser med en personalstyrka som i många fall fått skjuta på återhämtningen under två år av pandemi.

- Det finns en jättestor oro bland oss i personalen inför sommaren, säger Agneta Lenander. Pontus Lindberg menar att han litar på det arbete som sker. Från vår synvinkel har stabsläge blivit normalläge och den vanliga lösningen på bemanningsproblemen är att betala oss för att inte ta semester, samtidigt som anslagstavlan fylls upp med vakanser. Jag vill inte domedagspredika, men vi håller ju inte med varandra när han menar att regionen ska vara nöjd med sitt arbetsgivarskap för att man har okej siffror i medarbetarenkäten. Uppsägningarna och protestbreven talar sitt tydliga språk, och jag ser tyvärr inte fram emot sommaren med något nytt hopp, säger hon.

Ett exempel på den senaste utvecklingen i Skåne har medicinavdelningen i Ystad stått för. Avdelningen har under lång tid larmat om personalbrist och först när det blev akut, agerade alliansstyret och gav grönt ljus till en direktupphandling av personal –tre dagar innan stängningen.

- Ska det verkligen behöva gå så långt? undrar Linda Ekelund, representant i regionfullmäktige. Det var ingen nyhet att avdelningen behövde mer resurser, men man har inte lyssnat utan fortsatt med besparingskrav och nedskärningar. Nu lägger man stora summor på en akutlösning istället. Det är inte ansvarsfullt. För att bygga en välfärd att lita på behövs enorma satsningar på personalen, fler vårdplatser och en sammanhållen offentlig sjukvård. Det är så vi ger all personal bra förutsättningar att göra ett gott jobb, avslutar Linda Ekelund.

Agneta LenanderLedamot i Regionfullmäktige (V), sjuksköterska, representant i HSN

Tel:072 - 4494870

Linda EkelundRepresentant i regionfullmäktige (V)

Tel:0703-090 203

V: Anpassa vårdens kassa efter invånarnas behov – inte tvärt om!11.3.2024 16:30:00 CET | Pressmeddelande

Idag lägger Vänsterpartiet en motion som ska säkerställa att invånarna får den vård de behöver. Region Skånes stora budgetunderskott pressar hårt på den skånska vården – nu vill V att budgeten ska planeras utifrån vårdbehoven i stället för att inskränka invånarnas rätt till vård med en alltför snäv ekonomisk ram. "Det går inte att dra ner mer på personalen. Då riskerar vi patienternas liv. Det var budskapet från kvinnokliniken i Lund som jag besökte idag", säger Nooshi Dadgostar efter skånebesöket.