V: Nedständningen av postcovid-mottagningen i Solna är en vårdkatastrof

Vänsterpartiet protesterar starkt mot nedständingen av postcovid-mottagningen i Solna. Vi vill se fler mottagningar i regionen. Vi ser med oro på att den planerade mottagningen på Huddinge-sjukhus inte kommit igång än samtidigt som den i Solna har stängt.

– För oss är det här ett obegripligt beslut fattat med väldigt kort varsel. Personalen på mottagningen har över ett års erfarenhet av att behandla de många olika symptomen efter covid-19 smitta. Att då stänga ned mottagningen och börja om från början på en ny mottagning i Huddinge är inget annat än ett otroligt resurs och kompetensslöseri, säger Anna Sehlin, oppositionsråd.

Personalen som arbetat på mottagningen i Solna kommer inte följa med till den planerade mottagningen på Huddinge sjukhus. Vänsterpartiet vill ha fler postcovid-mottagningar, inte färre.

- En så stor region som Stockholm kan inte bara ha en enda postcovid-mottagning. Mottagningen på Huddinge-sjukhus är inte igång vilket betyder att hela regionen står helt utan postcovid mottagning. Vi kräver att mottagningen i Solna får vara kvar men motsätter oss inte ytterligare en mottagning på Huddinge sjukhus. Vi ser det bara som positivt om vi får mer covidvård i regionen, säger Anna Sehlin.

Amra Bajric
amra.bajric@sll.se

Bättre kontroll av undanträngningseffekter i Region Stockholms skattefinansierade vård20.12.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

När vårdgivare tar emot både regionfinansierade och privatfinansierade patienter kan det leda till att patienter med större vårdbehov trängs undan i vårdkön. Regionens patienter ska vara trygga med att de får vård efter behov. Därför genomför Region Stockholm nu åtgärder med målet att öka kontrollen kring vårdgivare som både tar emot regionens patienter och privatfinansierade patienter.