V: Nedständningen av postcovid-mottagningen i Solna är en vårdkatastrof

Vänsterpartiet protesterar starkt mot nedständingen av postcovid-mottagningen i Solna. Vi vill se fler mottagningar i regionen. Vi ser med oro på att den planerade mottagningen på Huddinge-sjukhus inte kommit igång än samtidigt som den i Solna har stängt.

– För oss är det här ett obegripligt beslut fattat med väldigt kort varsel. Personalen på mottagningen har över ett års erfarenhet av att behandla de många olika symptomen efter covid-19 smitta. Att då stänga ned mottagningen och börja om från början på en ny mottagning i Huddinge är inget annat än ett otroligt resurs och kompetensslöseri, säger Anna Sehlin, oppositionsråd.

Personalen som arbetat på mottagningen i Solna kommer inte följa med till den planerade mottagningen på Huddinge sjukhus. Vänsterpartiet vill ha fler postcovid-mottagningar, inte färre.

- En så stor region som Stockholm kan inte bara ha en enda postcovid-mottagning. Mottagningen på Huddinge-sjukhus är inte igång vilket betyder att hela regionen står helt utan postcovid mottagning. Vi kräver att mottagningen i Solna får vara kvar men motsätter oss inte ytterligare en mottagning på Huddinge sjukhus. Vi ser det bara som positivt om vi får mer covidvård i regionen, säger Anna Sehlin.

Amra Bajric
amra.bajric@sll.se

En mänskligare budget #2 - Fler vårdplatser och färre gravplatser13.10.2021 12:06:47 CEST | Pressmeddelande

När Karolinska institutets forskningsrapport slog fast att 125 patienter dött under en 5-årsperiod till följd av den höga belastningen på Stockholms akutsjukhus krävs det politisk handling. Det moderatledda styret pratar inte ens om vårdplatsbrist eller sjukhusens ansträngda situation i sin budget. Vänsterpartiet identifierar bristen på vårdplatser som ett av dom största problemen i Region Stockholm.