V: Nu måste majoriteten rädda resursskolorna

Idag meddelade Lunaskolan att de lägger ner två av sina resursgrundskolor i Stockholms stad efter vårterminen 2022 på grund av underfinansiering. Vänsterpartiet är mycket kritiska till att den blågröna majoriteten inte löst frågan om finansiering och menar att majoriteten måste rädda resursskolorna.

Beslutet om nedläggning kommer enligt Lunaskolan att påverka 200 elever som går på skolor i Bromma och Kärrtorp. Även resursskoledelen vid Svedenskolan Bergshamra i Solna kommer successivt att fasas ut med början av läsåret 2022/2023. Vänsterpartiet har länge efterlyst att majoriteten ska lösa ut problemen med finansiering.

- Den kamp som alla föräldrar till barn med särskilda behov har behövt driva under de senaste månaderna är ett dåligt betyg för de blågrönas Stockholm. De här eleverna behöver kunna lägga sin kraft på sin skolgång och inte oroa sig över om skolan kommer finnas kvar eller inte. Föräldrar borde få lägga sin kraft på att stötta sina barns lärande i stället för att kämpa för att de ska få behålla sin skolplats. Nu är läget akut och majoriteten måste stiga fram och rädda de här skolorna, säger Tina Kratz (V), ledamot i utbildningsnämnden.

V: Stockholms stad måste sluta samarbeta med Hembla11.11.2021 08:59:52 CET | Pressmeddelande

SVT:s Uppdrag granskning visar hur Hembla, som bland annat äger hyreshus på Järva, genomför ytliga renoveringar för att kunna höja hyrorna. Vänsterpartiet har länge varit kritiska till Hembla och kräver att Stockholms stad skärper sina regler så att den här typen av aktörer varken får mark, bygglov, detaljplaneändringar eller får göra fastighetsförvärv som gör att de kan växa i Stockholm.

V: ”Vi behöver inte fler skandalskolor”3.11.2021 11:02:39 CET | Pressmeddelande

Förra veckan stängde skolinspektionen en friskola i Göteborg på grund av ekonomiska oegentligheter. Skolan har drivits av en tidigare moderat riksdagsledamot som enligt Skolinspektionen slussat ut pengar ur landet. Skolan har även kritiserats för att bland annat ha könsuppdelad undervisning. Nu är han involverad i ytterligare en ny skola i Rågsved med samma verksamhet och profil. Vänsterpartiet är djupt kritiska till att skolan fått öppna.