V om budgeten: ”Fyra förlorade år”

Det blågröna styret i Stockholms stad presenterade idag sin budget för 2022. Vänsterpartiet är kritiska och menar att budgeten innebär nedskärningar inom viktiga områden. Bland annat får gymnasieskolan i Stockholm inte tillräckligt med resurser för att täcka pris och löneökningar.
Bild på Torun Boucher

Majoriteten lägger en budget där de strösslar pengar på ordningsvakter och klottersanering medan det långsiktiga arbetet för att skapa trygghet inte prioriteras. Pengarna fortsätter att utebli till gymnasiet, och inga extra satsningar på förskolan och skolan. Då spelar det ingen roll hur mycket majoriteten lägger på ordningsvakter, klottersanering och bättre belysning, eftersom otryggheten kommer öka på sikt när unga inte klarar skolan, säger Torun Boucher (V), vikarierande oppositionsborgarråd.

Den blågröna majoriteten har fortsatt låga byggmål för allmännyttiga hyresrätter, något Vänsterpartiet är mycket kritiska till.

Det här är fyra förlorade år för Stockholms alla bostadssökande. Med över 87 000 aktivt sökande i bostadskön är det usel politik av majoriteten att ha så låga mål för byggandet. Det är en visionslös bostadspolitik som alla bostadssökande i Stockholm drabbas hårt av. Det är en bostadspolitik som inte håller, säger Torun Boucher (V), vikarierande oppositionsborgarråd.

Bild på Torun Boucher