V överklagar sekretess i försäljning till Internationella Engelska skolan

Vänsterpartiet överklagar den sekretess som lagts på försäljningen av gamla Gubbängens gymnasium till Internationella Engelska skolan till kammarrätten. ”Oerhört problematiskt att det mörkas”, menar Torun Boucher, vik. oppositionsborgarråd.

Bild på Torun Boucher

Det är Stockholms fastighetsbolag för skolfastigheter (SISAB) som sålt gamla Gubbängens gymnasium till Internationella Engelska skolan för en summa som belagts med sekretess.

Utöver försäljningssumman är även annan viktig information som man kan utgå ifrån rörande köpet sekretessbelagt. Vänsterpartiet menar att ett kommunalt bolag bör vara transparent vid försäljningar så att det blir möjligt för opposition och media att granska affären.

– Att sälja en kommunal skolfastighet till en skola som ägs av ett riskkapitalbolag med säte i Luxemburg är ett kontroversiellt agerande som måste kunna synas av både oppositionen och media. Det blir ett enormt demokratiproblem när det mörkas och vi inte kan agera opposition på ett rimligt sätt. Att belägga något med sekretess ska inte användas för att majoriteten ska slippa kritik, säger Torun Boucher (V), vik. oppositionsborgarråd.

Vänsterpartiet menar att försäljningen av gamla Gubbängens gymnasium till Internationella Engelska skolan är en av många försäljningar som görs utan att oppositionen kan agera. Bland annat finns andra planerade försäljningar som också är belagda med sekretess till dess att de genomförts.

– Det handlar om kommunalt ägda bolag som gör affärer för jättesummor som kommer påverka invånarna i flera decennier framöver. Vi tycker det är helt självklart att det ska vara transparant och därmed möjligt för medborgarna och oppositionen att kritisera affärerna innan de skett, inte bara när det redan är för sent. Vi förstår ju alla att IES inte köper lokalerna för att vara snälla, de är ute efter att tjäna pengar på oss, säger Torun Boucher.

Bild på Torun Boucher

V: Oacceptabla oklarheter kring försäljningen av Gubbängens gymnasium och Gubbängshallen25.1.2022 11:34:28 CET | Pressmeddelande

Nu på måndag väntas kommunfullmäktige i Stockholms stad fatta beslut om en försäljning av gamla Gubbängens gymnasium till skandalomsusade Internationella Engelska skolan (IES). Vänsterpartiet är starkt kritiska till beslutet och menar att försäljningen innehåller oacceptabla oklarheter, bland annat saknas information om vad som kommer att hända med Gubbängshallen, som är inkluderad i affären.

V: Anställ fler för att hantera restriktionerna i stadens simhallar5.1.2022 12:12:19 CET | Pressmeddelande

Efter folkhälsomyndighetens senaste rekommendationer råder nu långa telefonköer till Stockholms simhallar för att boka tider. Många barnfamiljer hör av sig om att de får köa länge och förgäves när det bara går att boka tider inom två dagar. Vänsterpartiet är kritiska till att det blågröna styret efter nästan två år av pandemi fortfarande inte lyckats göra simhallarna mer tillgängliga.